Acai berry

Acai berry

Acai berry sú guľaté plody, ktoré rastú na palmách Acai v dažďových pralesoch Strednej a Južnej Ameriky. Plody majú priemer asi 1-2 cm, tmavo fialovú šupku a žltú dužinu obklopujúcu veľké semeno, ktoré predstavuje asi 80% ovocia. Chuť Acai berry bola opísaná ako zmes čokolády a bobúľ s ľahkou kovovou dochuťou.

Aby boli jedlé, namočia sa tak, aby zmäkčili tuhý vonkajší povrch, a potom sa roztlačia na tmavo fialovú pastu. Majú zemitú chuť, ktorá sa často označuje ako kríženec medzi černicami a nesladenou čokoládou. Čerstvé Acai berry má krátku trvanlivosť a nie je k dispozícii mimo miesta, kde sa pestujú. Na vývoz sa predávajú ako doplnok výživy, mrazené ovocné pyré, sušený prášok alebo lisovaná šťava.

Acai berry sa tiež niekedy používajú na dochucovanie potravinových výrobkov, vrátane želé a zmrzliny, zatiaľ čo niektoré nepotravinové produkty, ako napríklad telové krémy, obsahujú olej z acai.

Výživová hodnota v acai berry

Acai berry majú jedinečný výživový profil pre ovocie, pretože majú trochu vysoký obsah tuku a nízky obsah cukru.

100 gramov mrazenej ovocnej dužiny má nasledujúce nutričné ​​rozdelenie: 70 kalórií, 5 g tukov, 1,5 g nasýtených tukov, 4 g sacharidov, 2 g cukry, 2 g vlákniny, 15% ODD vitamínu A a 2% ODD vápnika. Podľa venezuelskej štúdie obsahujú acai berry tiež niektoré ďalšie stopové minerály, vrátane chrómu, zinku, železa, medi, mangánu, horčíka, draslíka a fosforu. Ale niektoré z najsilnejších zdravotných výhod acai pochádzajú z rastlinných zlúčenín. Najvýznamnejším z nich sú antokyány, ktoré dodávajú bobuliam ich sýtofialovú farbu a pôsobia ako antioxidanty v tele.

Acai berry sú plné antioxidantov, ktoré sú dôležité, pretože neutralizujú škodlivé účinky voľných radikálov v tele. Ak voľné radikály nie sú neutralizované antioxidantmi, môžu poškodiť bunky a viesť k mnohým chorobám, vrátane cukrovky, rakoviny a srdcových chorôb. Acai berry majú neuveriteľne vysoké množstvo antioxidantov. Obsah antioxidantov v potravinách sa zvyčajne meria pomocou skóre ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity). V prípade acai má 100 gramov mrazenej dužiny ORAC 15 405, zatiaľ čo rovnaké množstvo čučoriedok má skóre 4 669. Táto antioxidačná aktivita pochádza z mnohých rastlinných zlúčenín v acai, vrátane antokyanínu. V roku 2008 dali vedci 12 dobrovoľníkom dodržujúcich pôst dužinu acai, džús acai, jablkovú omáčku alebo nápoj bez antioxidantov v štyroch rôznych časoch a potom testovali ich krv na antioxidanty. Dužina acai aj jablková omáčka zvýšili antioxidačné hladiny u účastníkov, čo znamená, že antioxidačné zlúčeniny v acai sú dobre absorbované v čreve. Tiež to naznačuje, že dužina z acai je lepším zdrojom antioxidantov ako šťava z acai.

Acai berry a ich vplyv na zdravie

Acai udržuje zdravý mozog

Choroby mozgu súvisiace s vekom, ako je Alzheimerova choroba a Parkinsonova choroba, nie sú liečiteľné, ale výskumy naznačujú, že diéty bohaté na antioxidanty a protizápalové polyfenolové zlúčeniny môžu znížiť riziko týchto chorôb. Antioxidant antokyán, ktorý je v hojnom množstve obsiahnutý v bobuliach acai, môže konkrétne znižovať oxidačný stres a zápal a podporovať zdravie mozgu. Ukázalo sa tiež, že antokyány zvyšujú a zlepšujú pamäť. Predpokladá sa, že pôsobia inhibíciou neuroinflamácií, aktiváciou synaptickej signalizácie a zlepšením prietoku krvi do mozgu.

Acai udržuje zdravé srdce

Spotreba antokyánu bola úzko spojená s ochranou pred oxidačným stresom. Jedna štúdia zistila, že pravidelná konzumácia antokyanínov môže u mladých žien a žien v strednom veku znížiť riziko srdcového infarktu o 32%. Vláknina a zdravé tuky tiež podporujú zdravie srdca. Tuky zdravé pre srdce zvyšujú HDL („dobrý“) cholesterol a znižujú LDL („zlý“) cholesterol. Niekoľko pozdĺžnych štúdií uvádzalo významne nižšie riziko kardiovaskulárnych chorôb a úmrtnosť z akýchkoľvek príčin pri vysokej konzumácii vlákniny. Príjem vlákniny tiež znižuje LDL cholesterol. Príjem vlákniny nie je spojený iba s nižším výskytom kardiovaskulárnych chorôb, ale aj s pomalšou progresiou ochorenia u vysoko rizikových osôb.

Národné centrum pre doplnkové a integračné zdravie poznamenáva, že konzumácia bobúľ acai môže pomôcť znížiť hladinu cholesterolu a cukru v krvi u ľudí s nadváhou.

Acai pomáha chrániť pred rakovinou

Acai berry môžu mať vlastnosti, ktoré pomáhajú chrániť pred rakovinou.
Pozorovalo sa, že antokyány sa zúčastňujú antikarcinogénnych aktivít, aj keď presné mechanizmy nie sú známe. Laboratórne štúdie využívajúce rôzne rakovinové bunky naznačili, že antokyány:

  • pôsobia ako antioxidanty
  • aktivujú detoxikačné enzýmy
  • bránia množeniu rakovinových buniek
  • vyvolávajú smrť rakovinových buniek
  • majú protizápalové účinky
  • inhibujú niektoré zo začiatku tvorby nádorov
  • bránia invázii rakovinových buniek

Tieto funkcie boli pozorované vo viacerých štúdiách na zvieratách. Malá štúdia s 25 pacientmi s kolorektálnym karcinómom zistila, že 7-denný príjem 0,5 - 2,0 g antokyáov mal za následok zlepšenie podobné ako pri iných terapiách.

Na potvrdenie týchto výsledkov sú však potrebné rozsiahlejšie štúdie.

Acai môže pomáhať pri chudnutí

Neoficiálne dôkazy naznačujú, že dužina bobúľ acai môže pomôcť pri chudnutí. Nielenže stimuluje chudnutie, ale tiež môže pomôcť ľuďom udržať si zdravú váhu znížením negatívnych účinkov vysokotučných diét. V posledných rokoch sú doplnky a tabletky na chudnutie acai veľmi populárne; aj keď výsledky nie sú jednotne úspešné, v súvislosti s nimi došlo k množstvu pozitívnych svedectiev.

Jedna štúdia zistila, že 30 dní používania bobúľ acai viedlo k nižšej hladine inzulínu a glukózy nalačno, ako aj k zníženiu celkových hladín cholesterolu. Vysoký obsah vlákniny v bobuliach môže tiež pomôcť znížiť chuť do jedla a zastaviť bolesti spojené s hladom súvisiace s prejedaním a priberaním.

Acai udržuje zdravú a mladú pleť

Antioxidačné vlastnosti prášku z acai berry pomáhajú pri starostlivosti o pleť. Acai olej sa zas často používa v kozmetických výrobkoch vďaka svojim antioxidantom, ktoré môžu zmierniť podráždenie a začervenanie a zvlhčiť pokožku. Ak je acai berry požité, môžu tiež dodať pokožke zdravý a atraktívny lesk. V skutočnosti sa v Brazílii používa dužina z bobúľ acai po celé generácie na liečbu alebo zníženie počtu kožných ochorení a chorôb.

Predpokladá sa, že Acai berry spomaľuje proces starnutia kvôli vysokej hladine antioxidantov. Antioxidanty odstraňujú voľné radikály, ktoré spôsobujú rozklad pokožky, vlasov, zubov a očí, a sú často spojené s predčasným starnutím. Pravidelná konzumácia šťavy z acai - a ďalších potravín bohatých na antioxidanty - pomáha znižovať škodlivé účinky voľných radikálov. Aplikácia acai oleja tiež na určité oblasti pokožky pomáha predchádzať tvorbe vrások. Štúdia pojednáva o acai berry ako o veľmi prospešnom proti hyperpigmentácii. Bunkové oxidačné poškodenie a rôzne druhy zápalu možno tiež znížiť častou konzumáciou acai berry. Aj keď tieto malé bobule majú zjavne silné účinky na zdravie, neboli ešte identifikované konkrétne zložky acai berry, ktoré by im dodávali takúto silu.

Acao udržuje zdravé trávenie

Acai berry obsahuje prírodné vlákniny, ktoré pomáhajú pri trávení a vstrebávaní živín z potravy. Vláknina v nich zvyšuje pohyby čriev, reguluje vylučovacie procesy a znižuje pravdepodobnosť zápchy a iných nepríjemných zažívacích problémov. Konzumácia acai berry môže tiež spôsobiť hromadenie stolice a zníženie pravdepodobnosti hnačiek.

Acai pomáha posilniť imunitu

Šťava z acai je úžasným zdrojom vitamínu C, ktorý je známym posilňovačom imunity. Jeho antioxidačné vlastnosti bojujú proti voľným radikálom a pomáhajú udržiavať zdravie.

Acai berry ako doplnok výživy

Kvôli svojej krátkej životnosti sú acai zriedka dostupné ako čerstvé bobule aj mimo Brazílie. Obyčajne sa však lyofilizujú a predávajú ako džúsy, prášky a doplnky výživy. Šťava má lahodné čokoládové podtóny, ale pozor na tie s vysokým obsahom pridaného cukru a malým obsahom čistého acai.

Prášky a tablety často poskytujú vyššie koncentrácie antioxidantov a mnoho ľudí ich považuje za pohodlné a nákladovo efektívne. V súčasnosti neexistuje žiadna oficiálna odporúčaná denná dávka, ale väčšina produktov na trhu sa pohybuje v rozmedzí od 1 000 mg do 2 000 mg a zdá sa, že sú úplne bezpečné.

Existuje tiež obrovská škála kozmetických výrobkov, ktoré obsahujú olej z acai, vzhľadom na vlastnosti obohacujúce pokožku.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky acai berry

Konzumácia bobúľ acai nemá dodnes žiadne potvrdené kontraindikácie, alergie ani toxicitu. Dôkazy sú však obmedzené a je potrebný ďalší výskum týkajúci sa jeho bezpečnosti počas tehotenstva. Je dôležité užívať acai v rámci odporúčaných pokynov na štítku.

Bezpečnosť

Aj keď je zrejmé, že konzumácia bobúľ acai môže byť prospešná pre celkové zdravie, pri konzumácii akejkoľvek potravy existujú inherentné riziká.

  • Alergia na peľ: ak máte alergiu na peľ alebo iné ovocie, pred pridaním bobúľ acai do svojej stravy buďte veľmi opatrní. Ak máte podozrenie na alergiu, poraďte sa so svojím lekárom o aktualizovanom teste na alergény.
  • Účinky prísad: dodatočné prísady pridané do doplnkov môžu znížiť prínos ovocia alebo dokonca preukázať, že sú zdraviu škodlivé. Bežnou doplnkovou látkou je kofeín, avšak veľa doplnkov výživy nie je regulovaných, čo znamená, že môžu obsahovať ďalšie neznáme látky.
  • Vysoký obsah cukru: ovocie a jeho šťava obsahujú cukry a kalórie, ktoré môžu byť škodlivé pri chudnutí a môžu byť tiež veľmi nebezpečné pre diabetikov, ak sa konzumujú vo veľkom množstve.

zdroj: healthline.com, medicalnewstoday.com, organicfacts.net