Kelp

Kelp

Kelp je druh veľkých hnedých rias. Možno poznáte kelp podľa jeho hovorovejšej prezývky: morské riasy. Existuje najmenej 30 rôznych druhov chalúh, všetky rastú v slaných vodách (predovšetkým v oceánoch) a darí sa im v chladných, relatívne plytkých vodách blízko pobrežia. Často však nenájdete iba jednu chaluhu, pretože rastie v hustých lesných zoskupeniach, ktoré sú primerane známe ako kelpské lesy.

Kelp hrá dôležitú úlohu v podmorskom ekosystéme. Kelpské lesy, ktoré rastú predovšetkým na tichomorskom pobreží, poskytujú jedlo a prístrešie pre tisíce druhov rýb a morských cicavcov. Kelp je tiež jednou z najrýchlejšie rastúcich rastlín na zemi a za jeden rok môže dorásť až 91 metrov, čo znamená, že dokáže kŕmiť a skrývať množstvo rýb.

Výhody kelpu

„Kelp sa často nazýva„ superpotravina z mora “, pretože má 10-krát viac vápnika ako mlieko a viac vitamínu C ako pomaranče,“ uviedol Robin Berzin, lekár funkčnej medicíny a zakladateľ Parsley Health. „Aj keď kelp obsahuje desiatky základných vitamínov a minerálov, je ťažké nájsť kelp v jedálnom lístku a dostať ho do svojej každodennej stravy,“ uviedol. Nemusíte sa však báť, kelp sa dá kúpiť ako výživový doplnok vo forme tabliet alebo ako práškový doplnok, ktorý sa dá ľahko pridať do smoothies, polievok a pečiva.

Je dobrým zdrojom vitamínov a minerálov

Kelp je vynikajúcim zdrojom vitamínu K, vitamínu A, vitamínu B-12, vápnika, železa a horčíka.

  • Vitamín K pomáha pri metabolizme kostí a pomáha produkovať bielkoviny, ktoré sú kľúčové pre tvorbu krvných zrazenín.
  • Vitamín A je kľúčom k toľkým funkciám vo vašom tele, od zaistenia optimálneho zdravia očí až po podporu imunitného systému a reprodukciu.

Zároveň pomáha optimálne pracovať srdcu, pľúcam, obličkám a iným orgánom.

Kelp a jeho vplyv na zdravie

Morské riasy obsahujú desaťkrát viac minerálov ako rastliny pestované v pôde. Ľudia, ktorí jedia morské riasy, majú zriedka nedostatok minerálov. Kelp má tiež preukázané zdravotné výhody a niektoré, ktoré vedci dúfajú, že v budúcnosti zdokumentujú.

Kelp zabezpečuje zdravie štítnej žľazy

Kelp je jedným z najlepších prírodných zdrojov jódu, ktorý je nevyhnutný pre produkciu hormónov štítnej žľazy. Nedostatok jódu môže viesť k strume - zväčšeniu štítnej žľazy - a narušeniu metabolizmu (čo môže okrem iných príznakov spôsobiť napríklad zmeny hmotnosti).

Odporúčaný denný príjem jódu je 150 mcg pre zdravých dospelých, ale ak ste tehotná alebo dojčíte, sú vaše potreby vyššie (220 mcg a 290 mcg). Aj keď je nedostatok jódu dosť zriedkavý, ak pravidelne nekonzumujete jodidovanú soľ alebo ak nemáte vegánsku stravu, musíte si lepšie uvedomiť, či do svojho bežného jedálnička zapracujete aj potraviny bohaté na jód. Morské riasy sú skvelým príkladom zdroja potravín na báze rastlín.

Mali by ste si však tiež uvedomiť, že príliš veľa jódu môže byť problémom. Prípustná horná úroveň príjmu jódu je 1 100 mcg pre dospelých. Jeho konzumácia môže spôsobiť veľa rovnakých problémov ako konzumácia príliš malého množstva jódu, vrátane strumy, zápalu štítnej žľazy a porúch štítnej žľazy.

Pretože je to taký silný zdroj jódu, doplnky rias sa neodporúčajú osobám s hypertyreózou.

Kelp podporuje zdravie kostí

Aj keď je kelp skvelým zdrojom všetkých vyššie uvedených vitamínov a živín, jeho skutočným tvrdením o nutričnej sláve je rastlinný zdroj vápnika - je to lepší zdroj ako väčšina zeleniny vrátane kelu.

Odporúčaná denná dávka vápnika je 1 000 mg denne pre väčšinu dospelých. Surová riasa obsahuje 168 mg na 100 g porcie alebo 372 mg na 100 gramov porcie sušenej riasy. Vápnik je dôležitý pre prietok krvi, funkciu svalov a vývoj kostí.

Kelp môže pomôcť regulovať hladinu cukru v krvi

Kelp obsahuje minerál nazývaný vanád, ktorý by mohol pomôcť ľuďom s cukrovkou 2. typu. Prvé štúdie na zvieratách a ľuďoch ukázali, že môže pomôcť regulovať hladinu cukru v krvi. Vedci musia zistiť viac o tom, ako sa chová vanád v tele, skôr ako bude dostupný na trhu.

Vedci tiež skúmajú fukoxantín, látku v hnedých riasach, ktorá by mohla pomôcť pri redukcii hmotnosti, ktorá je dôležitá pre ľudí s cukrovkou. Vedci zistili, že fukoxantín zvyšuje produkciu omega-3 mastných kyselín DHA a bielkovín podieľajúcich sa na metabolizme tukov u hlodavcov. Nie je však možné, aby ľudia jedli dostatok morských rias a tak mohli využívať tieto výhody.

Prevencia anémie

Kelp je stredne bohatý na železo, čo je nevyhnutné na prevenciu nedostatku železa známeho ako anémia. Ak máte anémiu, tkanivá vášho tela nedostávajú dostatok kyslíka kvôli nedostatku červených krviniek. Menštruujúcim ženám hrozí najmä anémia, ktorá môže spôsobovať únavu, slabosť, závraty a ďalšie príznaky.

Kelp môže zabezpečiť dlhovekosť

Kelp by mohol byť kľúčom k dlhému a šťastnému životu. V Japonsku je to základná strava (rôzne druhy chalúh tvoria ohromujúcich 21% japonských jedál) a predpokladá sa, že by to mohlo byť faktorom, ktorý prispieva k nadpriemerne dlhému životu Japoncov. Je potrebné vykonať ďalší výskum, aby ste pochopili, ako chaluha môže mať vplyv na dlhovekosť, ale s toľkými výhodami sa oplatí pridať do svojej stravy túto morskú zeleninu bohatú na živiny.

Kelp ako potravina

Ak ste fanúšikom japonského varenia, pravdepodobne ste jedli chaluhy. Aj keď sa riasa niekedy používa ako synonymum pre morské riasy, označuje hnedé riasy z čeľade Laminariaceae. Kelp, ktorý sa najčastejšie používa v japonských jedlách, vrátane polievky miso a udon, je kombu.

Keďže chaluha je bohatá na výživné látky, je veľa tvrdení o ich zdraviu prospešných účinkoch. Vedci zatiaľ nepreukázali veľa z týchto tvrdení, ale chaluha je stále chutným a výživným doplnkom vašej stravy. Kel je bohatý na umami; piata menej známa chuť popri sladkej, kyslej, horkej a slanej. Umami dodáva jedlu slanú alebo mäsovú príchuť.

Výživová hodnota kelpu

Kelp má pôsobivý výživový profil. Okrem jódu a železa je táto chaluha bohatým zdrojom vápnika, folátu, horčíka a vitamínu K.

Kel si môžete kúpiť čerstvý, sušený alebo vo forme rezancov. Veľkosť porcie je často malá a nemusí dodávať vašej strave významnú výživu.

Na čo si dať pozor

Ťažké kovy môžu byť problémom vo výrobkoch z chalúh. Kelp môže obsahovať hliník, kadmium, arzén a olovo. Je pravdepodobnejšie, že kelp bude obsahovať tieto prvky pri zbere z oblastí s priemyselným rozvojom. Ťažké kovy v chaluhách sú zvyčajne pod toxickými hladinami, ale niektorí ľudia sa obávajú ich vystaveniu, najmä arzénu.

Skôr ako prepadnete panike, nezabudnite, že arzén sa nachádza v mnohých ďalších potravinách vrátane ryže a jablkového džúsu. Väčšina ľudí nikdy nebude konzumovať toľko chalúh, aby mali problém s arzénom alebo inými ťažkými kovmi. Niektorí ľudia sa rozhodnú neužívať doplnky z chalúh, pretože by mohli obsahovať koncentrovanejšie množstvo arzénu.

Ako kelp používať

Kel je k dispozícii čerstvý alebo mrazený, ale je ťažké ho nájsť, pokiaľ nežijete v oblasti, kde sa pestuje alebo zberá. Väčšina spotrebiteľov konzumuje sušené riasy alebo rezance. Kelp sa niekedy predáva pod japonským názvom kombu.

Kelp ako doplnok výživy

Doplnky kelpu sú dostupné vo forme prášku alebo kapsúl. Aj keď sú obe formy účinným spôsobom, ako zvýšiť množstvo kelpu (a všetkých vitamínov a živín, ktoré obsahuje) vo vašej strave, práškové formy doplnkov sa všeobecne absorbujú rýchlejšie, pretože neexistuje bariéra v kapsulách, ktorá by sa mohla odbúrať (dá sa aj primiešať do nápojov, čo je plus).

Vedľajšie účinky užívania Kelpu

Rovnako ako čokoľvek iné, aj kelp je najlepšie konzumovať s mierou. Pretože je to taký silný zdroj jódu, jeho prejedanie by mohlo nadmerne stimulovať vašu štítnu žľazu. Preto je nevhodný pre ľudí s hypertyreózou.

Pretože chaluha dokáže absorbovať živiny z vody, v ktorej rastie, je nevyhnutné kupovať iba jej kvalitnú verziu alebo produkt, ktorý bol testovaný na arzén a olovo.

zdroj: webmd.com, mindbodygreen.com