Psyllium

Psyllium

Psyllium pochádza z kríkovitej byliny zvanej Plantago ovata, ktorá rastie na celom svete, ale najbežnejšia je v Indii. Každá rastlina môže vyprodukovať až 15 000 drobných semien pokrytých gélom, z ktorých sa získava šupka psyllia. Niekedy sa nazýva aj ispaghula. Psylliová šupka je najlepšie známa ako prírodné preháňadlo, ktoré sa bežne nachádza v obchodoch so zdravou výživou.

Prášok zo šupky psyllia je jedlá rozpustná vláknina a prebiotikum. Často sa označuje ako objemová vláknina, pretože po požití sa rozšíri a vytvorí gélovitú hmotu nasávaním vody z hrubého čreva. Potom podporuje ľahkú a zdravú elimináciu rýchlejšie a efektívnejšie vymetaním odpadu z hrubého čreva.

Okrem toho je známe, že psyllium má pozitívny vplyv na zdravie srdca a hladinu cholesterolu. Štúdie tiež preukázali, že vláknina zo šupiek psyllia je bezpečná, dobre znášaná a zlepšuje kontrolu glykémie u ľudí s cukrovkou. Na rozdiel od stimulačných laxatív je psyllium jemné a nenávykové.

Psyllium a jeho vplyv na zdravie

Psyllium zmierňuje zápchu a hnačku

Zápcha je veľmi častým zdravotným problémom. Chronická zápcha je obzvlášť častá u dospelých starších ako 60 rokov a príznaky sa vyskytujú až u 50% obyvateľov ošetrovateľského domu. Vedecké štúdie odporúčajú dodatočný príjem vlákniny vo forme psyllia na zlepšenie príznakov a poskytnutie prirodzenej úľavy od zápchy. Psyllium sa odporúča pred preháňadlami na báze horčíka, čomu by sa malo zabrániť kvôli možnej toxicite.

V kombinácii s vodou alebo inou tekutinou plevy psyllia napučiavajú a vytvárajú väčšie množstvo, čo stimuluje stiahnutie čriev a pomáha urýchliť prechod stolice tráviacim traktom. Zistilo sa tiež, že psyllium je lepšie ako sodná soľ docusátu na zmäkčenie stolice zvýšením obsahu vody v stolici a má väčšiu celkovú laxatívnu účinnosť.

Pretože šupka psyllia pomáha uľahčiť vylučovanie, pomáha tiež prirodzene liečiť hemoroidy, ktoré sú často dôsledkom zápchy. Psyllium sa môže tiež použiť na zmiernenie miernych až stredne závažných hnačiek. Je prospešný pre ľudí trpiacich hnačkami, pretože absorbuje značné množstvo vody v zažívacom trakte, čo pomáha spevniť stolicu a pomalšie prechádzať cez systém.

Psyllium pomáha znižovať vysoký cholesterol

Výskum veľmi jasne ukazuje, že psyllium je terapeutickým doplnkom zdravej výživy a životného štýlu pre ľudí bojujúcich s vysokou hladinou cholesterolu.

V štúdii všetci pacienti dodržiavali svoju obvyklú stravu, ktorá poskytovala menej ako 300 mg cholesterolu denne a približne 20% energie z bielkovín, 40% zo sacharidov a 40% z tukov. Štúdia zistila, že osem týždňov liečby psylliom znížilo hladinu celkového cholesterolu v sére o 14,8%, cholesterol s nízkou hustotou lipoproteínov (LDL) o 20,2% a pomer LDL cholesterolu k lipoproteínu s vysokou hustotou o 14,8% oproti východiskovým hodnotám. Zníženie celkového cholesterolu a LDL cholesterolu sa časom postupne zvyšovalo a zdá sa, že tento trend pokračoval aj ôsmy týždeň.

Ďalšia štúdia skúmala účinnosť psyllia ako doplnkovej liečby pre ľudí s mierne až stredne vysokou hladinou cholesterolu. Táto štúdia zistila, že v porovnaní s placebom psyllium dosiahlo zníženie hladiny celkového cholesterolu o 4,8% a zníženie hladiny lipoproteínov s nízkou hustotou o 8,2%, čo jasne ukazuje schopnosť psyllia prirodzene znižovať hladinu cholesterolu.

Psyllium pomáha udržiavať zdravú glykemickú rovnováhu

Psyllium môže pomôcť súčasným diabetikom aj ľuďom, ktorí sa snažia predchádzať cukrovke, pretože konzumácia vlákniny ako je psyllium v ​​strave môže pomôcť pri udržiavaní zdravej glykemickej rovnováhy v tele.

Jedna štúdia hodnotila účinok vlákniny psyllia na hladinu lipidov a glukózy ako doplnok k diétnej a liekovej terapii u pacientov s cukrovkou typu II. Zistilo sa, že denné užívanie psyllia môže pomôcť pacientom s cukrovkou typu II kontrolovať hladinu cukru v krvi bez negatívnych vedľajších účinkov. Ďalšia štúdia získala podobné výsledky, čo naznačuje priaznivý terapeutický účinok psyllia na metabolickú kontrolu diabetikov II. typu. Psyllium vyzerá určite ako múdra voľba v každodennej činnosti, ako udržiavať hladinu cukru v krvi pod kontrolou, ako aj ako prírodná liečba cukrovky.

Psyllim zlepšuje zdravie srdca a krvný tlak

Pridávanie potravín s vysokým obsahom vlákniny, ako je psyllium, do vašej stravy môže pomôcť znížiť riziko srdcových chorôb. Konkrétnejšie, strava s vysokým obsahom vlákniny rozpustnej vo vode je spojená s nižšími hladinami triglyceridov a nižším rizikom kardiovaskulárnych chorôb. Štúdia hodnotila účinky psyllia u pacientov s diabetom typu II a zistila, že psyllium nielen zlepšilo hladinu cukru v krvi, ale aj znížilo riziko srdcových chorôb.

Psyllium tiež preukázateľne zlepšuje hypertenziu alebo vysoký krvný tlak, čo má priamy negatívny vplyv na zdravie srdca. Hypertenzia postihuje 30% populácie a je jej možné predchádzať. Jedným z hlavných spôsobov prevencie hypertenzie je zdravá výživa. V klinickej štúdii šesťmesačné užívanie doplnkov vlákniny psyllium významne znížilo systolický aj diastolický krvný tlak u ľudí s nadváhou.

Psyllium je dobré na chudnutie

V našej spoločnosti je obezita najrozšírenejším zdravotným problémom ovplyvňujúcim všetky vekové skupiny a vedie k mnohým vážnym zdravotným problémom vrátane cukrovky a chronických srdcových chorôb. Je teda psyllium dobré na chudnutie? Psyllium patrí medzi zoznam liečivých rastlín, u ktorých sa preukázalo, že významne znižujú telesnú hmotnosť. Psyllium môže byť veľmi užitočé pri udržiavaní a dosahovaní zdravej hmotnosti, pretože podporuje pri konzumácii pocit sýtosti. Pretože prirodzene požívame menej, keď sa cítime plní, pridanie ďalšej vlákniny do našej stravy vo forme psyllia nám môže pomôcť neprejedať sa a môže obezitu liečiť prirodzene.

Schopnosť psylliovej šupky zlepšiť prirodzený proces vylučovania tela navyše pozitívne ovplyvňuje váhu, pretože odpadové látky sa z tela vylučujú rýchlejšie a pravidelnejšie. Štúdia z augusta 2007 zistila, že suplementácia psylliom počas šesťmesačného obdobia viedla k zníženiu indexu telesnej hmotnosti. Ak sa snažíte rýchlo schudnúť a chcete mať kontrolu nad prejedaním sa pri jedle, môžete psyllium užiť krátko pred jedlom alebo s jedlom. Štúdie ukazujú, že pridanie funkčnej vlákniny, ako je psyllium, by sa malo považovať za nástroj na zlepšenie úspechu pri chudnutí.

Psyllium ako doplnok výživy

Psyllium zvyčajne nájdete v jednej alebo viacerých formách v ktoromkoľvek zdravotníckom obchode a u mnohých online predajcov. Môžete si kúpiť celé šupky psyllia, mletý prášok zo šupky psyllia alebo kapsule zo šupky psyllia.

Niekto považuje celú šupku za účinnejšiu, najmä pokiaľ ide o zápchu, zatiaľ čo iným vyhovuje jemnejšia konzistencia prášku. Prášok sa vyrába mletím šupiek, takže nakoniec vyrobený gél je jemnejší a má menej zrnitú štruktúru. Podobne ako v prípade ľanových semien, je to do značnej miery otázka osobných preferencií. Či tak alebo onak, pri kúpe akéhokoľvek doplnku psyllia by ste sa mali vždy ubezpečiť, že produkt je stopercentne čistý, čo znamená, že neobsahuje lepok, cukor, umelé arómy, umelé farbivá a plnidlá.

Psyllium je skvelou prírodnou alternatívou k lepku, xantánovej gume a iným nezdravým a drahým spojivom používaným pri pečení. Pretože vláknina psyllium je rozpustná vláknina, stáva sa vo vode želatínová a lepkavá. Vedci zistili, že jednoduchým pridaním až 5 percent psyllia môžu zlepšiť vlastnosti pečenia chleba. Ak používate psyllium ako spojivo pri pečení, musíte do svojho receptu pridať ďalšiu tekutinu, aby ste kompenzovali schopnosť psyllia absorbovať vodu. Je dobré nechať cesto niekoľko minút odležať, aby ste psylliu nechali šancu želatínovať. Potom môžete pridať príslušné množstvo tekutiny, aby ste dosiahli požadovanú konzistenciu. Šupka zo semena psyllia sa môže použiť na výrobu chleba, raňajkových cereálií, cestovín a ľahkých jedál. Prekvapujúco chutné môžu byť aj recepty na ketolátky, ktoré sú priateľské keto, ako je chlieb s nízkym obsahom sacharidov.

Odporúčaná denná dávka celých šupiek psyllia

Pre dospelých a deti staršie ako 12 rokov je to 1 polievková lyžica zmiešaná s 240 ml tekutiny podľa vášho výberu (voda, džús, mlieko atď.) 1–3 krát denne.

Pre deti vo veku 6 - 12 rokov je odporúčaná dávka psyllia 1 čajová lyžička 1–3 krát denne.

Odporúčaná denná dávka prášku zo šupky psyllia

Pre dospelých a deti staršie ako 12 rokov je to 1 čajová lyžička zmiešaná s tekutinou podľa vášho výberu 1–3 krát denne.

Pre deti vo veku 6 - 12 rokov je odporúčaná dávka prášku pol čajovej lyžičky 1–3 krát denne.

Akonáhle sa odporúčaná dávka celých šupiek psyllia alebo prášku zo šupiek psyllia dobre premieša s najmenej 240 ml tekutiny, zhustne na konzistenciu podobnú gélu (to je bežné) a treba ich okamžite skonzumovať. Ak je zmes príliš hustá, jednoducho pridajte viac tekutiny. Na jednu porciu sú celé šupky psyllia (jedna polievková lyžica) a prášok zo šupiek psyllia (jedna čajová lyžička) zvyčajne okolo 15–30 kalórií s 3,5 až 6 gramami vlákniny.

Psyllium si môžete kúpiť aj vo forme kapsúl. Množstvo psyllia na kapsulu sa líši podľa spoločnosti, ale zvyčajne obsahuje okolo 500–625 mg na kapsulu. Najlepšie výsledky dosiahnete podľa pokynov na obale.

Najlepšie je začať s užitím jednej dávky šupky psyllia každý deň a podľa potreby postupne zvyšovať na tri dávky denne, aby sa telo mohlo adaptovať. Ak sa vyskytne mierna plynatosť alebo nadúvanie, znižujte denné množstvo, kým sa váš systém neupraví.

Všetky výrobky zo šupiek zo semien psyllia by sa mali skladovať pri izbovej teplote mimo dosahu tepla a svetla. Doplnok udržujte tesne uzavretý, aby bol chránený pred vlhkosťou.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky psyllia

Bezpečnosť

Pretože vláknina v šupke psyllia absorbuje vodu, nezabudnite pri pití produktov psyllium piť dostatok vody, aby bol váš tráviaci trakt optimálne hydratovaný. Niekedy môže konzumácia nadmerného množstva vlákniny bez dostatku vody spôsobiť tráviace ťažkosti, takže príjem vody spolu s príjmom vlákniny je kľúčový.

Všeobecne platí, že príjem príliš veľa vlákniny nie je hlavným problémom. Vaše telo vám určite povie, či to preháňate v podobe pocitu plnosti alebo plynatosti a / alebo nadúvania.

Psyllium by nemali užívať ľudia s črevnými obštrukciami alebo kŕčmi, ťažkosťami s prehĺtaním alebo so zúžením alebo prekážkou kdekoľvek v zažívacom trakte. Ľudia s ochorením obličiek a tí, ktorí užívajú určité lieky, nemusia byť schopní užívať doplnky psyllium. Psyllium sa neodporúča používať u detí, pokiaľ to neodporučí lekár dieťaťa.

Poraďte sa s lekárom o možnosti užívania psyllia, ak:

  • máte novú alebo pretrvávajúcu zmenu v črevných návykoch
  • máte zdravotný stav, ktorý si vyžaduje liečbu (napríklad cukrovka alebo srdcové choroby)
  • máte záujem skôr o psyllium, ako o opustenie alebo oddialenie štandardnej starostlivosti
  • vám boli predpísané aj lieky, nikdy neprerušujte ich užívanie bez konzultácie s lekárom

Vedľajšie účinky

Vedľajšie účinky môžu byť plynatosť, nadúvanie, hnačky a zápcha. Boli tiež hlásené alergické reakcie. Aby ste predišli zápche, pite veľa tekutín, pravidelne cvičte a konzumujte stravu s vysokým obsahom vlákniny vrátane celozrnných (otrubových) obilnín, ovocia a zeleniny.

Bez dostatočného množstva tekutiny môže prášok zo šupky psyllia opuchnúť v krku a spôsobiť upchatie alebo zadusenie. Vždy sa uistite, že máte pri užívaní psyllia po ruke dostatok vody, ak je to potrebné, aby ste predišli nežiaducim vedľajším účinkom.

Interakcia

Absorpcia mnohých liekov môže byť ovplyvnená psylliom, preto ak užívate akýkoľvek liek, poraďte sa so svojím lekárom skôr, ako začnete psyllium užívať. Neužívajte psyllium súčasne s liekmi. Psyllium sa má užiť najmenej dve hodiny pred užitím liekov alebo dve až štyri hodiny potom.

zdroj: verywellhealth.com, draxe.com