Maca

Maca

Rastlina maca sa niekedy označuje ako peruánsky ženšen. Rastie hlavne v Andách v strednom Peru, v drsných podmienkach a vo veľmi vysokých nadmorských výškach - nad 4 000 metrov. Aj keď sa maca za posledné desaťročie stala veľmi populárnou - a zaslúžene, používala sa ako dôležité jedlo už od čias bojovníkov Inkov v Peru.

Maca vyzerá podobne ako reďkovka alebo okrúhlice a hlavnou jedlou časťou rastliny sú korene, ktoré môžu mať rôzne farby, od bielej po čiernu. Chuť prášku z koreňa maca, ktorú niektorí ľudia nemajú radi, bola označená ako zemitá a oriešková.

Výživová hodnota v maca koreni

Prášok z koreňa maca je veľmi výživný a je skvelým zdrojom niekoľkých dôležitých vitamínov a minerálov.

Koreň maca je dobrým zdrojom sacharidov 20 g na 28 g prášku, má nízky obsah tuku 1 g na 28 g prášku a obsahuje dostatočné množstvo vlákniny 2 g na 28 g prášku. Má tiež vysoký obsah niektorých základných vitamínov a minerálov, ako sú vitamín C 133% ODD, meď 85% ODD, železo 23% ODD, draslík 16% ODD, vitamín B6 (pyridoxín) 15% ODD a mangán 10% ODD.

Obsahuje tiež veľa bioaktívnych rastlinných zlúčenín, vrátane glukozinolátov a polyfenolov.

Maca a jej vplyv na zdravie

Maca môže podporovať energiu a náladu

Ukázalo sa, že koreň maca poskytuje nepretržitú energiu po celý deň bez nervózneho zrútenia kofeínu, čo vám môže pomôcť cítiť sa viac prebudení, aby ste sa mohli sústrediť na dôležité veci. Ukázalo sa tiež, že maca pomáha športovcom udržiavať energiu. V jednej štúdii boli prínosy zaznamenané v časovke na 40 kilometrov dlhej cyklistickej skúške po dvoch týždňoch suplementácie extraktu z maca. Udržiavaním pozitívnej energetickej hladiny po celý deň môže maca tiež pomáhať zlepšovať náladu.

Maca môže podporovať zdravé libido

Koreň maca, známy ako cenené afrodiziakum, podporuje zdravie mužov a optimalizuje ich zdravý výkon. V klinických štúdiách sa preukázalo, že maca podporuje reprodukčné zdravie mužov vrátane zdravého sexuálneho libida a funkcií, ako aj normálnej funkcie prostaty počas mnohých vekových skupín a etáp. Nie je však prospešný iba pre mužov.

Maca môže podporovať funkciu spermií

Pokiaľ ide o reprodukčné zdravie mužov, koreň maca má ďalšiu potenciálnu výhodu - v jednej štúdii preukázal zlepšenú funkciu spermií. V tejto štúdii vykonanej na potkanoch sa zistilo, že čierna a žltá maca zvyšujú počet a pohyb spermií. Rovnaké výsledky sa našli v štúdii s deviatimi ľudskými mužskými účastníkmi.

Aj keď to je potrebné ďalej študovať, aby sa dosiahli presvedčivé výsledky, išlo o vzrušujúce prvotné zistenie pre reprodukčné zdravie mužov.

Maca môže podporovať reprodukčné funkcie žien

Ako sme sa už zmienili, výhody, ktoré koreň maca poskytuje, nie sú vyhradené iba pre mužov. Predpokladá sa, že táto bylina tiež tonizuje ženský reprodukčný systém, podporuje vzrušenie a sexuálnu túžbu a môže tiež pomôcť pri plodnosti. Koreň maca poskytuje výhody aj pre ženy v každej životnej etape. Najskôr sa ukázalo, že pomáha podporovať hormonálne problémy vrátane PMS, menopauzy a návalov horúčavy. Klinicky bol tiež študovaný na podporu vyváženého prechodu cez menopauzu, a to bez osobitného ovplyvňovania hladín pohlavných hormónov. Štúdie preukázali, že maca môže tiež podporovať psychologické zdravie a sexuálne funkcie u žien po menopauze.

Maca môže pomôcť vyrovnať hladiny hormónov

Mnoho ľudí myslí iba na reprodukčné orgány, keď si pomyslí na „hormóny“. Pravdou ale je, že hormóny pochádzajú z endokrinných žliaz po celom tele. Hormóny neustále hrajú úlohu v mnohých procesoch vrátane metabolizmu, kognitívnych funkcií, nálady a regulácie hladu a smädu.

Výživou nadobličiek môže koreň maca pomáhať udržiavať vyváženú hladinu hormónov. Ako adaptogénna bylina podporuje maca normálnu tvorbu hormónov a podporuje prirodzenú detoxikáciu pečene v tele.

Maca ako doplnok výživy

Koreň maca sa zvyčajne suší a konzumuje v práškovej forme, ale je k dispozícii aj v 500 mg kapsulách a ako tekutý extrakt.

Chuť prášku z koreňa maca, ktorú niektorí ľudia nemajú radi, bola označená ako zemitá a oriešková. Mnoho ľudí si ho pridáva do smoothies, ovsených vločiek, pečiva a sladkých dobrôt.

Optimálna dávka na lekárske použitie nebola stanovená. Dávka prášku z koreňa maca použitá v štúdiách sa však zvyčajne pohybuje od 1,5–5 g denne.

Zatiaľ čo žltá maca je najdostupnejším typom, tmavšie typy ako červená a čierna môžu mať odlišné biologické vlastnosti.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky macy

Bezpečnosť

Maca je všeobecne považovaná za bezpečnú.

  • Ak máte problémy so štítnou žľazou buďte opatrný. Maca totižto obsahuje goitrogény, látky, ktoré môžu interferovať s normálnou funkciou štítnej žľazy. Tieto zlúčeniny vás ovplyvnia s väčšou pravdepodobnosťou, ak už máte poruchu funkcie štítnej žľazy.
  • Tehotné alebo dojčiace ženy by sa mali pred užitím maca poradiť so svojim lekárom.

zdroj: healthline.com, gaiaherbs.com