Goji (kustovnica čínska)

Aktívne látky: Goji extrakt , Goji
Kustovnica cinska

Plody Goji, ktoré majú vedecký názov Lycium barbarum, rastú na druhu rastliny Boxthorn, ktorá patrí do čeľade rastlín Solanaceae. Plody sa zvyčajne sušia a majú jasne oranžovo-červenú farbu so sladkou a pikantnou chuťou. Rastliny goji sú pôvodom z Ázie, najmä z Číny, kde sa pestujú v severných aj južných oblastiach. V súčasnosti sa pestujú dva primárne druhy plodov goji: L. chinense sa pestuje na juhu Číny, zatiaľ čo L. barbarum sa pestuje na severe.

Liečebné využitie plodov goji v tradičnej čínskej medicíne (TCM) siaha najmenej do roku 200 pred Kristom. Výhody plodov goji boli dokonca spomenuté v „Shen Nong Ben Cao Jing“, starej knihe, ktorá podrobne popisuje lekárske a poľnohospodárske znalosti mýtického čínskeho cisára Shen Nonga a najstaršej knihe o čínskych bylinách, ktorá existuje. Okrem plodov goji sú aj iné časti rastliny – vrátane kvetu, listov, semien a koreňovej kôry – dlho oceňované pre svoje výhody.

Niektoré legendy uvádzajú, že bobule goji jedli mnísi v himalájskych horách a namáčali ich v horúcej vode, aby pomohli pri meditácii a získali väčšie zdravie, vitalitu, dlhovekosť, energiu a výdrž.

Odporúčané produkty

Výživové hodnoty v goji

Ako pochutina s prekvapivo vysokým obsahom bielkovín ponúkajú sušeného goji bobule aj poriadnu dávku vlákniny, viac ako 20 rôznych vitamínov a minerálov a, samozrejme, množstvo antioxidantov.

Výživové údaje pre bobule goji sa môžu značne líšiť v závislosti od presného typu bobúľ, od toho, aké sú čerstvé a ako sa uchovávajú.

28 gramov sušených bobúľ goji (5 polievkových lyžíc) obsahuje približne 100 kalórií, 0 g tuku, 3 g vlákniny, 13 g cukru a 4 g bielkovín. Ďalej obsahujú 7510 IU vitamínu A (asi 134% ODD), 14 mg vitamínu C (asi 25% ODD), 12 mg železa (asi 10% ODD), 18 aminokyselín (z toho 11 esenciálnych), 5 zdrojov zdravých nenasýtených mastných kyselín, vrátane kyseliny alfa-linolénovej a kyseliny linolovej, fytochemikálie, vrátane beta-karoténu, zeaxantínu, lykopénu, kryptoxantínu, luteínu a polysacharidov.

Aká je výživová hodnota goji v porovnaní s niektorými inými populárnymi druhmi ovocia?


Podľa Superfoodly má malá porcia sušených plodov goji skóre absorbancie kyslíkových radikálov (ORAC) – ktoré meria antioxidačnú hodnotu rôznych potravín – 4 310. Na porovnanie, jablko má skóre ORAC 2 568; hrozienka skóre 3 406; čučoriedky skóre 4 633; a semená granátového jablka skóre 4 479.

Všetky sú dobrým zdrojom rôznych antioxidantov, ale to, čím sa bobule goji odlišujú, sú ich aminokyseliny (bielkoviny), mastné kyseliny a špecifické antioxidanty. Je zriedkavé, že ovocie poskytuje aminokyseliny, najmä 11 druhov, ktoré sa považujú za „nevyhnutné“, pretože telo si ich nevie vyrobiť samo.

Medzitým, keď porovnáte hmotnosť plodov goji a pomarančov s hmotnosťou potravín s vitamínom C, bobule goji poskytujú až 500-krát viac vitamínu C!

Goji a ich vplyv na zdravie

Plody Goji boli dôkladne skúmané pre ich schopnosť vytvárať všeobecné pocity pohody, zlepšovať neurologické/psychologické vlastnosti, podporovať lepšie gastrointestinálne zdravie a funkcie čriev, pomáhať budovať silnejšie muskuloskeletálne systémy a zlepšovať kardiovaskulárne zdravie. Ľahko sa pridávajú aj do jedál na zvýšenie energetickej hladiny a výkonu.

Goji poskytujú vysoké hladiny antioxidantov a živín

Rovnako ako väčšina iných superpotravín, aj goji sú vynikajúcim zdrojom antioxidantov, ktoré pomáhajú posilniť imunitný systém a chránia telo pred vysokou úrovňou oxidačného stresu a zápalov, pretože bojujú proti poškodeniu voľnými radikálmi.

Jednou z prekvapivých výhod goji bobúľ, o ktorých ste možno nevedeli, je, že každá porcia obsahuje asi štyri gramy bielkovín a 18 rôznych aminokyselín, plus viac ako 20 ďalších stopových minerálov vrátane zinku, železa, fosforu a riboflavínu (vitamín B2). Gram ku gramu, bobule goji ponúkajú viac beta-karoténu ako mrkva a viac železa ako sójové bôby a špenát, čo z nich robí skvelý zdroj, ktorý pomáha odvrátiť nedostatok železa.

Goji zlepšujú funkciu imunity a bojujú proti rakovine

Plody goji sú podobné iným bobuľovitým plodom – ako sú čučoriedky a maliny – v tom, že dodávajú vysoký obsah antioxidantov, vitamínu C a vitamínu A. Sú to dve živiny kľúčové pre budovanie imunity a prevenciu bežných chorôb, ako je prechladnutie, a vážnejších chronických ochorení, ako je rakovina alebo neurodegeneratívny pokles.

Zo všetkých antioxidantov prítomných v plodoch goji sú najrozsiahlejšie skúmané karotenoidy ako zeaxantín a prekurzory vitamínu C. Vysoké hladiny týchto zlúčenín dávajú goji povesť boja proti rakovinovým bunkám, boja proti rastu nádorov, znižovania hladín zápalových cytokínov a detoxikácie tela od škodlivých toxínov. Výhody goji sa rozšíria aj do iných častí tela vďaka ich polysacharidom a glykokonjugovaným zlúčeninám, ktoré podporujú jedinečné bioaktívne imunomodulačné, protinádorové a antioxidačné aktivity v mozgu, pečeni, reprodukčných orgánoch a tráviacom trakte.

Štúdia tiež uvádza, že majú vlastnosti proti starnutiu a vykazujú protinádorové aktivity proti rôznym typom buniek rakoviny kože tým, že inhibujú rast nádoru a indukujú apoptózu.

Goji udržujú zdravú pokožku

Podobne ako výhody, ktoré získate z konzumácie iných bobúľ, sú plody goji nabité betakaroténom (pigment nachádzajúci sa v rastlinách a ovocí), ktorý pomáha podporovať zdravú pokožku a dokonca pôsobí ako prírodná liečba rakoviny kože.

V štúdii na zvieratách pitie 5-percentnej šťavy z bobúľ goji poskytlo antioxidačnú aktivitu, ktorá poskytla významnú ochranu proti kožným poruchám a peroxidácii lipidov v dôsledku poškodenia UV svetlom. V plodoch goji sú prítomné dva známe endogénne kožné antioxidanty, hemoxygenáza-1 a metalotioneín, o ktorých sa zistilo, že sa podieľajú na fotoimunitnej ochrane. Výsledky ukazujú, že pitie šťavy z plodov goji zvyšuje ochranu pred poškodením voľnými radikálmi zo slnka. Goji poskytuje dodatočnú fotoprotekciu pre ľudí, ktorí sú náchylní na rakovinu kože a iné kožné poruchy.

Goji udržujú zdravé oči

Výhody plodov goji zahŕňajú aj schopnosť chrániť oči pred chorobami súvisiacimi s vekom, ako je makulárna degenerácia, ktorá je hlavnou príčinou slepoty u starších dospelých. Goji sú prirodzenou liečbou makulárnej degenerácie a sú prospešné pre zrak, pretože obsahujú vysoké hladiny antioxidantov (najmä zeaxantínu), ktoré môžu pomôcť zastaviť poškodenie spôsobené vystavením UV žiareniu, voľným radikálom a iným formám oxidačného stresu.

Jedna štúdia zistila, že denné pitie šťavy z plodov goji ako výživového doplnku počas 90 dní výrazne zvyšuje hladinu zeaxantínu a antioxidantov v plazme, čo chráni oči pred hypopigmentáciou a akumuláciou zlúčenín oxidačného stresu, ktoré môžu poškodiť makulu. Ďalšie štúdie ukazujú, že bobule goji prospieva zdraviu očí tým, že chránia sietnicu pred gangliovými bunkami, čo znamená, že antioxidanty goji pôsobia ako prirodzená liečba glaukómu.

Goji pomáhajú stabilizovať krvný cukor

Plody goji pomáhajú kontrolovať uvoľňovanie cukru do krvného obehu, čo zabraňuje výkyvom a poklesom spôsobeným problémami s vyrovnávaním hladín glukózy. Dôkazy ukazujú, že goji vykazujú významné hypoglykemické účinky a aktivitu senzibilizujúcu na inzulín zvýšením citlivosti na glukózu. Ako súčasť zdravej výživy, prírodného lieku na cukrovku a spôsobu zvýšenia citlivosti na inzulín sú plody goji jednou z najlepších možností pre tých, ktorí majú problémy s vyrovnávaním hladiny glukózy v krvi a jej účinkami.

Zníženie príjmu cukru a zvýšenie citlivosti na inzulín je mimoriadne dôležité pre rastúci počet prípadov cukrovky v súčasnosti, takže bobule goji sú oveľa lepšou alternatívou občerstvenia a sladidla k baleným tovarom s vysokým obsahom cukru.

Goji pomáhajú detoxikovať pečeň

Predpokladá sa, že goji ponúkajú ochranu pečene a používajú sa spolu s tradičnými bylinami, ako je sladké drievko, ganoderma, gynostemna a pentaphylla, pri mnohých očistách pečene. To je jeden z dôvodov, prečo sa bežne používajú ako tonizujúca prísada do polievok a na výrobu sladkých alebo slaných kaší pre chorých.

Podľa TCM sú považované za jednu z najlepších ingrediencií na podporu zdravia pečene a obličiek, pretože prospievajú meridiánom pečene a obličiek, aby obnovili vitalitu, silu a pohodu. Vďaka tomu sú skvelým prírodným liekom na obličkové kamene a tiež dobrým jedlom na čistenie krvi.

Goji podporujú energiu a dobrú náladu

Podľa štúdie môže pravidelné pitie šťavy z goji a konzumácia bobúľ pomôcť zvýšiť hladinu energie, náladu a zlepšiť zdravie tráviaceho traktu. Účastníci, ktorí pili šťavu z goji dva týždne, zaznamenali zlepšenie v zmysle ich pocitov „všeobecnej pohody“, zvýšenej hladiny energie a lepšej funkcie gastrointestinálneho traktu. Skúste si dať goji ako predtréningové občerstvenie, aby ste sa rozbehli a udržali si výdrž.

Goji pomáhajú zlepšiť reprodukčné zdravie

Číňania tradične veria, že výživa plodov goji prospieva reprodukčnému systému a ponúka zvýšenú plodnosť. Predpokladá sa, že bobule zvyšujú počet spermií a ich vitalitu. Dôkazy ukazujú, že ďalšie výhody goji zahŕňajú liečbu ženskej neplodnosti u pacientok s predčasným zlyhaním vaječníkov a neschopnosťou normálne ovulovať.

Goji sa v TCM používajú hlavne na liečbu „nedostatku jinu“, o ktorom sa predpokladá, že je „ženským“ aspektom osobnosti a tela. S vedomím, že výhody plodov goji zahŕňajú schopnosť zvýšiť náladu, znížiť stres a bojovať proti zápalu, praktizujúci TCM predpisujú dávku 6 až 15 gramov denne na vyváženie jinu a obnovenie hormonálneho zdravia.

Výsledky štúdie ukázali, že goji chránia pred poškodením tkaniva semenníkov vyvolaným vystavením teplu, zvyšujú antioxidačnú aktivitu superoxiddismutázy v reprodukčnom systéme, zvyšujú hladiny sexuálnych hormónov a chránia pred oxidačným poškodením DNA testikulárne bunky. Tieto zistenia podporujú ľudovú povesť, že goji sú účinné v boji proti neplodnosti.

Goji ako doplnok výživy

Plody goji, ktoré sa považujú za ovocie aj bylinky, sa dajú najľahšie nájsť v obchodoch so zdravou výživou alebo online. Ak chcete získať najčerstvejšie a kvalitné bobule, hľadajte ich buď v sušenej forme, alebo ich predávajú na váhu v špecializovaných predajniach voľne ložených potravín, kde ich možno dostanete za lepšiu cenu. Mnoho balených, vysokokvalitných zmesí alebo „superpotravinových“ sušených zmesí obsahuje aj bobule goji, preto ich hľadajte na etiketách ingrediencií.

Ďalšie spôsoby, ako nájsť produkty obsahujúce goji, zahŕňajú:

  • šťavy alebo džúsy
  • tablety
  • prášok
  • pridávajú sa do potravín ako jogurt, granola tyčinky, čaj
  • pridávajú sa do kozmetických výrobkov

Jedným z dôvodov, prečo niektorí ľudia váhajú konzumovať ich viac, je to, že bobule goji bývajú drahé; 500 g vrecko sušených bobúľ môže vo väčšine obchodov s prírodnými potravinami stáť asi 7-10 eur. Ako všetky „superpotraviny“, cena závisí od toho, či sú organické, čisté a prírodného pôvodu.

Ako chutia goji bobule?

Goji majú prirodzene sladkú, ale mierne kyslú chuť, veľmi podobnú brusniciam. Niektorí ľudia tiež cítia, že majú miernu „bylinkovú“ dochuť, vďaka čomu sú obzvlášť vhodné pre slané ako aj sladké recepty. Goji vyzerajú podobne ako hrozienka, pretože sa bežne sušia, ale majú jasnejšiu ružovú farbu a špeciálnu sladko/kyslú "dochuť".

Existuje množstvo spôsobov, ako jednoducho pridať viac plodov goji do vašich obľúbených jedál. Plody goji sa v Číne tradične varili pred konzumáciou a používali sa v receptoch, ako je ryža, mandľové želé a čínske polievky, alebo v kombinácii s kuracím alebo bravčovým mäsom, zeleninou a inými prospešnými rastlinnými potravinami, ako sú dioskórea huňatá alebo koreň sladkého drievka. Z bobúľ sa tiež varí bylinný čaj a šťava alebo víno (podobne ako sa používa hrozno).

Konzumovať môžete surové bobule goji alebo ich namočiť do horúcej vody, aby trochu zmäkli. Niekoľko populárnych spôsobov, ako si ich vychutnať, je pridať ich do cestových zmesí, zmiešať ich do smoothies, posypať nimi ovsené vločky alebo jogurt alebo ich prihodiť na šalát.
Ak radi varíte a pečiete, majte na pamäti, že sušené goji sa dajú pridávať do pečiva, pridať do sladkých omáčok alebo použiť ako ozdoba pečenej zeleniny alebo mnohých dezertov.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky goji

  • Zatiaľ čo väčšina ľudí dobre znáša bobule goji, možné vedľajšie účinky môžu zahŕňať bolesť žalúdka alebo alergickú reakciu, najmä ak ich jete vo veľkých množstvách.
  • Ako všetko sušené ovocie, aj plody goji obsahujú cukor, takže kontrola porcií je dôležitá. Konzumácia veľkého množstva sušeného ovocia nie je nevyhnutne dobrou voľbou pre ľudí s nerovnováhou cukru v krvi. 
  • Ľudia, ktorí užívajú lieky na riedenie krvi alebo užívajú diabetické lieky, môžu mať negatívnu reakciu na konzumáciu veľkého množstva plodov goji.
  • Čo sa týka alergií, goji nie sú bežným alergénom a sú vhodné aj pre deti, ale ak máte známu alergiu na iné bobule, buďte opatrní a najskôr sa poraďte s lekárom. Ak spozorujete príznaky ako mravčenie v ústach, kožnú vyrážku, svrbenie alebo iné príznaky alergie, pravdepodobne sa budete musieť vyhnúť konzumácii plodov goji.

zdroj: draxe.com

Iné Výživové doplnky

Cesnak

Slávny lekár Hippokrates zvykol predpisovať cesnak na liečbu rôznych zdravotných problémov a moderná veda nedávno potvrdila mnohé z týchto priaznivých účinkov na zdravie.

Elderberry - Baza čierna

Baza čierna je úžasný výživový doplnok, ktorý znižuje závažnosť a dĺžku prechladnutia i chrípky. Štúdie preukázali, že šťava z bazy môže znížiť hladinu tukov v krvi a znížiť hladinu cholesterolu.

Glukozamín

Glukozamín je zlúčenina nachádzajúca sa prirodzene v tele, produkovaná z fruktózy a aminokyseliny glutamínu. Glukozamín je potrebný na výrobu glykozaminoglykánu, molekuly používanej pri tvorbe a oprave chrupaviek a iných telesných tkanív.

DMG (dimetylglycín)

DMG má širokú úlohu ako živina, ktorá pomáha telu reagovať na environmentálne, fyzické, duševné a emočné stresory ovplyvňujúce zdravie človeka.

Goji (kustovnica čínska)

Plody goji sa v tradičnej čínskej medicíne používajú už viac ako 2000 rokov vďaka svojej schopnosti pomáhať v boji proti chorobám, zlepšovať trávenie a chrániť pred účinkami starnutia.

Acai berry

Acai berry je brazílskym „super ovocím“, ktoré si získava popularitu vo forme výživových doplnkov aj u nás.

Cordyceps

Cordyceps je druh liečivých húb, o ktorých sa hovorí, že majú antioxidačné a protizápalové účinky.

MSM (metylsulfonylmetán)

Výskum ukazuje, že MSM môže pomôcť pri znižovaní bolesti kĺbov, zmierňovaní zápalov a príznakov alergie, zlepšovaní zdravia pokožky a urýchlení zotavenia po cvičení.