Tryptofán - 3 účinky na zdravie

Aktívne látky: Tryptofán
Tryptofan

Trpyptofán alebo L-tryptofán sa prirodzene nachádza v živočíšnych a rastlinných bielkovinách. L-tryptofán sa považuje za esenciálnu aminokyselinu, pretože telo si ju nedokáže vyrobiť. Je dôležitý pre vývoj a fungovanie mnohých orgánov v tele. Po absorpcii L-tryptofánu z potravy ho telo prevedie na 5-HTP (5-hyrdoxytryptofán) a potom na serotonín. Serotonín je hormón, ktorý prenáša signály medzi nervovými bunkami. Spôsobuje tiež zúženie krvných ciev. Zmeny hladiny sérotonínu v mozgu môžu zmeniť náladu.

Odporúčané produkty

Tryptofán a jeho vplyv na zdravie

Tryptofán pomáha zmierniť úzkosť

V jednej malej štúdii vedci zistili, že zmena stravovania účastníkov tak, aby strava obsahovala viac L-tryptofánu, spôsobila pozitívne zmeny v ich nálade. Tryptofán zmierňoval tiež príznaky úzkosti a depresie.

V recenzii z roku 2016 vedci zistili, že môže existovať súvislosť medzi nízkou hladinou L-tryptofánu a prejavmi depresie a úzkosti u hlodavcov. Autori u ľudí poznamenali, že najpravdepodobnejšie postihnutými sú ľudia s rizikovými faktormi pre vznik depresie. Je možné, že rizikovým populáciám môže prospieť zvýšená hladina tryptofánu.

Tryptofán zmierňuje bolesti predmenštruačnej dysforickej poruchy

Podľa staršej štúdie môže L-tryptofán pomôcť zmierniť bolesti spojené s predmenštruačnou dysforickou poruchou. Štúdia tiež zistila, že ľudia, ktorí mali v strave obmedzené množstvo alebo vôbec žiadnu aminokyselinu, mali horšie príznaky predmenštruačného syndrómu (PMS).

Tryptofán zlepšuje toleranciu bolesti

V štúdii z roku 2017 vedci skúmali, ako hladiny L-tryptofánu ovplyvňujú toleranciu človeka voči bolesti. Zistili, že vyššie hladiny tejto aminokyseliny spôsobili, že bolesť bola zvládnuteľnejšia.

Tryptofán ako doplnok výživy a potravina

Vhodná dávka L-tryptofánu závisí od niekoľkých faktorov, ako je vek používateľa, zdravotný stav a niekoľko ďalších podmienok. V súčasnosti nie je dostatok vedeckých informácií na stanovenie vhodného rozsahu dávok L-tryptofánu. Majte na pamäti, že prírodné produkty nie sú vždy nevyhnutne bezpečné a ich dávky môžu byť dôležité. Nezabudnite postupovať podľa príslušných pokynov na štítkoch výrobkov a pred použitím sa obráťte na svojho lekára alebo iného zdravotníckeho pracovníka.

Tryptofán nájdete v niektorých potravinách, najmä v tých s vysokým obsahom bielkovín. Potraviny, o ktorých je známe, že majú vysoký obsah tryptofánu, zahŕňajú kuracie a morčacie mäso, vajcia, syr, ryby, arašidy, mlieko, tekvicové a sezamové semiačky, tofu a sóju.

Aby sa však tryptofán mohol premeniť na niacín, musí mať telo dostatok železa, vitamínu B6 a vitamínu B2.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky tryptofánu

Tryptofán môže mať množstvo zdravotných výhod, ale doplnok môže u ľudí spôsobovať množstvo nepríjemných vedľajších účinkov. Najbežnejšie sú gastrointestinálne vedľajšie účinky, ktoré zahŕňajú pálenie záhy, bolesť brucha, grganie, zvracanie a nevoľnosť, hnačku a stratu chuti do jedla.

Medzi ďalšie časté vedľajšie účinky patria bolesti hlavy, sexuálna dysfunkcia a sucho v ústach.

Medzi závažnejšie vedľajšie účinky, ktoré si vyžadujú okamžité zastavenie užívania sú ospalosť, točenie hlavy, vizuálne rozmazanie, svalová slabosť a únava.

Tryptofán môže pomôcť pri liečbe príznakov niektorých ochorení, ale môže príliš zvýšiť hladinu serotonínu, najmä ak je kombinovaný s liekmi ako:

  • tricyklické antidepresíva (TCA)
  • inhibítory MAO (IMAO)
  • lieky na tlmenie bolesti ako tramadol a meperidín
  • triptanové lieky na migrénu
  • sirup proti kašľu, ktorý obsahuje dextromethorpan

Ak užívate selektívne inhibítory spätného vychytávania serotonínu (SSRI), nemali by ste si zvyšovať hladinu tryptofánu bez toho, aby ste sa poradili so svojím lekárom. Zvýšený serotonín z tryptofánu môže byť v rozpore s účelom SSRI. Do tejto kategórie patrí niekoľko bežných liekov na depresiu, vrátane:

  • citalopram (Celexa)
  • fluoxetín (Prozac)
  • sertralín (Zoloft)

Tryptofán neužívajte, ak ste tehotná, snažíte sa otehotnieť alebo dojčíte.

zdroj: medicalnewstoday.com, rxlist.com, healthline.com

Iné Aminokyseliny

Arginín

Jedným z dôvodov, prečo ľudia užívajú arginín ako doplnok, je jeho schopnosť zlepšovať prietok krvi a jej cirkuláciu. Pomáha tiež zvyšovať fyzický výkon, vytrvalosť a silu.

L-karnitín

Karnitín je typ aminokyseliny, ktorý prospieva úrovni energie a z tohto dôvodu mnohí užívajú karnitín ako doplnok na chudnutie.

Lyzín

Ľudia už roky používajú L-lyzín na liečbu vírusu herpes a na zotavenie z tréningu. Ako sa ukázalo, táto aminokyselina je dobrá nielen na tieto dve veci.

Prolín

Prolín je aminokyselina, ktorá sa podieľa na syntéze kolagénu a dostatok kolagénu podporuje celkové zdravie, vrátane kĺbov, svalov, zubov, kože, kostí i orgánov.

Glutámová kyselina

Kyselina glutámová je zapojená do mnohých procesov v tele, preto môže byť prospešná pre rôzne oblasti zdravia. Je prospešná nielen pre športový výkon, ale aj mozog a srdce.

Serín

Serín hrá dôležitú úlohu vo funkcii mozgu a zdraví centrálneho nervového systému. Jednou z mnohých výhod serínu je jeho funkcia pri tvorbe fosfolipidov, ktoré sú potrebné na vytvorenie každej jednej bunky v ľudskom tele.

Cysteín

Cysteín pomáha pri liečbe cukrovky a kolitídy a bráni nadmernej produkcii voľných radikálov.

Valín

Valín dodáva do svalov glukózu, čo pomáha predchádzať poškodeniu svalov pri intenzívnom cvičení - to znamená, že sa môžete vrátiť späť do posilňovne rýchlejšie bez obáv z bolesti svalov po tréningu.