Brusnice

Brusnice

Brusnice sú malé, tvrdé, okrúhle, červené plody s príchuťou, ktorú mnohí označujú ako horkú aj kyslú. Rastú na polokroch v rašeliniskách, väčšinou na severe krajiny. Sú úzko späté s čučoriedkami a zimou. Pochádzajú zo Severnej Ameriky a domorodí Američania ich najskôr používali na výrobu potravín, farbív na tkaniny a liekov. Námorníci ich zas konzumovali, aby zabránili vzniku skorbutu na mori, pretože obsahujú vitamín C.

Výživová hodnota brusníc

Brusnice sú bohaté na rôzne zdravé vitamíny a rastlinné zlúčeniny, z ktorých niektoré sa ukázali ako účinné proti infekciám močových ciest (UTI).

Hlavné živiny v 1 šálke (100 gramov) surových, nesladených brusníc sú:

  • kalórie: 46
  • voda: 87%
  • bielkoviny: 0,4 g
  • sacharidy: 12,2 g
  • cukor: 4 g
  • vláknina: 4,6 g
  • tuk: 0,1 g

Brusnice sú primárne zložené z sacharidov a vlákniny. Ide najmä o jednoduché cukry, ako je sacharóza, glukóza a fruktóza. Zvyšok sa skladá z nerozpustnej vlákniny - ako je pektín, celulóza a hemicelulóza - ktorá prechádza cez vaše črevo takmer neporušená. Brusnice tiež obsahujú rozpustnú vlákninu. Z tohto dôvodu môže nadmerná konzumácia brusníc spôsobiť tráviace príznaky, ako je hnačka. Na druhej strane, brusnicová šťava neobsahuje prakticky žiadnu vlákninu a zvyčajne sa riedi s inými ovocnými šťavami - a je sladená pridaným cukrom.

Brusnice sú bohatým zdrojom niekoľkých vitamínov a minerálov, najmä vitamínu C.

  • vitamín C - tiež známy ako kyselina askorbová je jedným z prevládajúcich antioxidantov v brusniciach. Je nevyhnutný pre udržanie zdravia pokožky, svalov a kostí.
  • mangán - je nevyhnutný pre rast, metabolizmus a antioxidačný systém vášho tela
  • vitamín E - trieda esenciálnych tukov rozpustných antioxidantov
  • vitamín K1 - tiež známy ako fylochinón, je nevyhnutný pre zrážanie krvi
  • meď - stopový prvok, ktorého nedostatočný príjem môže mať nepriaznivé účinky na zdravie srdca

Brusnice majú veľmi vysoký obsah bioaktívnych rastlinných zlúčenín a antioxidantov - najmä flavonolových polyfenolov. Mnohé z týchto rastlinných zlúčenín sú koncentrované v šupke - a sú výrazne redukované v brusnicovej šťave.

  • kvercetín - najživší antioxidačný polyfenol v brusniciach. V skutočnosti patria brusnice medzi hlavné ovocné zdroje quercetínu.
  • myricetín - hlavný antioxidačný polyfenol v brusniciach
  • peonidín - popri cyanidínu je peonidin zodpovedný za bohatú červenú farbu brusníc a niektoré z ich účinkov na zdravie. Brusnice patria medzi najbohatšie diétne zdroje peonidínu.
  • kyselina ursolová - koncentruje sa v šupke, je to triterpénová zlúčenina. Je to zložka v mnohých tradičných bylinných liekoch a má silné protizápalové účinky.
  • A-typ proantokyanidínov - tiež nazývané kondenzované taníny, polyfenoly u ktorých sa predpokladá, že sú účinné proti UTIS.

Odporúčané produkty

Brusnice a ich vplyv na zdravie

Brusnice pomáhajú pri liečbe infekcie močových ciest UTI

Brusnice hrali úlohu v tradičných spôsoboch liečby UTI. Výskum účinkov brusníc na liečbu UTI však priniesol určité protichodné výsledky. Napríklad jedno hodnotenie z roku 2016 zistilo, že odborníci v oblasti zdravotníctva najčastejšie odporúčajú brusnice pre ženy s opakujúcimi sa UTI. Tiež štúdia z roku 2014, ktorej sa zúčastnilo 516 účastníkov, zistila, že užívanie kapsuly z brusnicového extraktu dvakrát denne znížilo výskyt UTI.

Vysoká hladina antioxidačných proantokyanidínov (PAK) v brusniciach pomáha zabrániť priľnutiu určitých baktérií k stenám močových ciest. Týmto spôsobom PAK v brusniciach pomáhajú predchádzať infekcii. V jednej štúdii z roku 2015 však vedci zistili, že hoci to brusnicové kapsuly môžu dosiahnuť, je nepravdepodobné, že by mal brusnicový džús rovnaký účinok. Je to preto, lebo vyžaduje vysokú koncentráciu brusnicového extraktu, aby zabránil priľnutiu baktérií. Komerčne dostupné šťavy z brusníc neobsahujú také vysoké množstvá PAK.

Medzitým jedna štúdia z roku 2019 zistila, že hoci brusnice nezabili baktérie, ktoré spôsobujú UTI, kombinácia brusnicového extraktu s kyselinou kaprylovou pochádzajúcou z kokosového oleja a extraktu z oreganového éterického oleja viedla k eliminácii najbežnejších baktérií, Escherichia coli.

Brusnice znižujú riziko kardiovaskulárnych chorôb

Niektoré dôkazy naznačujú, že polyfenoly obsiahnuté v brusniciach môžu znížiť riziko zdroja kardiovaskulárnych chorôb (KVC).

Systematické preskúmanie z roku 2019 zistilo, že doplnenie brusníc v strave môže pomôcť človeku zvládnuť niekoľko rizikových faktorov pre KVC. Patrí sem systolický krvný tlak, čo je krvný tlak počas kontrakcie srdcového svalu. V prehľade sa tiež zistilo, že suplementácia brusnicami pomohla znížiť index telesnej hmotnosti (BMI) a zlepšiť hladinu lipoproteínov s vysokou hustotou (HDL) alebo „dobrého“ cholesterolu.

V inej štúdii sa skúmalo 78 účastníkov, ktorí mali nadváhu alebo obezitu. Ukázalo sa, že konzumácia jednej dávky nízkokalorického brusnicového nápoja s vysokým obsahom rastlinných zlúčenín každý deň zlepšila u ľudí reguláciu hladiny cukru v krvi, chemické príznaky zápalu a zvýšenú hladinu HDL lipoproteínu.

Brusnice spomaľujú progresie rakoviny

Recenzia 34 predklinických štúdií z roku 2016 odhalila, že brusnice alebo ich zlúčeniny mali niekoľko priaznivých účinkov na rakovinové bunky v skúmavkách. Medzi ne patrili:

  • spúšťanie smrti rakovinových buniek
  • spomalenie rastu rakovinových buniek
  • zmiernenie zápalu

Z preskúmania tiež vyplýva, že brusnice môžu ovplyvňovať niekoľko ďalších mechanizmov, ktoré podporujú rast a šírenie rakoviny. Aj keď je testovanie na ľuďoch s rakovinou obmedzené, tieto zistenia ukazujú prísľub pre budúcu liečbu niektorých druhov rakoviny popri štandardnej liečbe.

Brusnice zlepšujú zdravie ústnej dutiny

PAK obsiahnuté v brusniciach môžu tiež prospievať ústnemu zdraviu. Robia to tak, že zabraňujú väzbe baktérií na povrch zubov, uviedli vedci z Centra pre orálnu biológiu v New Yorku.

Brusnice môžu byť tiež prospešné pri prevencii chorôb ďasien.

Brusnice ako doplnok výživy a potravina

Brusnice sú ako výživový doplnok dostupné vo forme šťavy, sirupu, tabliet, kapsúl, granulátu vo vrecúškach a dokonca aj v podobe oleja.

Vzhľadom na veľmi ostrú a kyslú chuť, sa brusnice zriedka konzumujú surové. Najčastejšie sa konzumujú ako šťava, ktorá je sladená a zmiešaná s inými ovocnými šťavami. Medzi ďalšie výrobky na báze brusníc patria omáčky a sušené brusnice. Niektoré produkty z brusníc však môžu obsahovať pridané cukry. Je to preto, že brusnice sú celkom kyslé a môže byť ťažké konzumovať ich bez niektorých pridaných sladidiel. Je dôležité skontrolovať štítok ingrediencií a vybrať si výrobok s najmenej pridaným cukrom.

Brusnicová omáčka je súčasťou grilovaného syra, ale existuje mnoho ďalších spôsobov, ako si toto ovocie užiť po celý rok.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky brusníc

Bezpečnosť

Brusnice a produkty z brusníc sú zvyčajne bezpečné pre väčšinu ľudí, ak sa užívajú s mierou.

Vedľajšie účinky

Nadmerná spotreba môže spôsobiť žalúdočné podráždenie a hnačku - a môže tiež zvýšiť riziko obličkových kameňov u predisponovaných jedincov.

zdroj: medicalnewstoday.com, healthline.com

Iné Výživové doplnky

Kurkuma

Kurkuma môže byť najúčinnejším doplnkom výživy, aký existuje. Mnoho kvalitných štúdií ukazuje, že má zásadné výhody pre vaše telo aj mozog.

Elderberry - Baza čierna

Baza čierna je úžasný výživový doplnok, ktorý znižuje závažnosť a dĺžku prechladnutia i chrípky. Štúdie preukázali, že šťava z bazy môže znížiť hladinu tukov v krvi a znížiť hladinu cholesterolu.

Aloe vera

Aloe vera je sukulentná rastlina pestovaná po celom svete. Má známe lekárske využitie, ktoré siaha až do starovekého Egypta. Šťava z listu aj hustejší gél môžu ponúknuť zdravotné výhody.

Jačmeň

Jačmeň má množstvo zdravotných výhod vrátane úľavy od ulceróznej kolitídy a posilnenia imunitného systému. Tiež udržuje zdravú pokožku, má omladzujúce účinky na celé telo a ďalšie pozitívne účinky.

Acai berry

Acai berry je brazílskym „super ovocím“, ktoré si získava popularitu vo forme výživových doplnkov aj u nás.

Melatonín

Melatonínové doplnky sú široko dostupné a môžu byť účinné pri poruchách cirkadiánneho rytmu. Zjednodušene povedané, cirkadiánny rytmus sú vnútorné hodiny tela, ktoré vám dajú vedieť, kedy je čas spať, zobudiť sa a jesť.

Lecitín

Lecitínu sa pripisujú početné funkčné úlohy. Zúčastňuje sa aktívne tak na anabolickej výmeny lipidov (syntéza a rozdeľovanie lipidov), ako aj na katabolickej výmeny tukov (výstavba a prestavba lipidov).

Bacopa

Bacopa je po celé storočia používaná na zlepšenie pamäti, zníženie úzkosti a stresu a môže pomôcť znížiť príznaky ADHD.