Ashwagandha

Ashwagandha

Ashwagandha je vždyzelený ker, ktorý rastie v Indii, na Strednom východe a v častiach Afriky. Je jednou z najdôležitejších bylín v ajurvéde, ktorá je formou alternatívnej medicíny založenej na indických princípoch prírodného liečenia. Bylina je známa aj ako indický ženšen alebo zimná čerešňa.

Používa sa už viac ako 3 000 rokov na zmiernenie stresu, zvýšenie energetickej hladiny a zlepšenie koncentrácie. Niektorí tiež tvrdia, že bylina môže byť prospešná pre určité druhy rakoviny, Alzheimerovu chorobu a úzkosť.

Mnoho z jej prínosov pre zdravie sa pripisuje vysokej koncentrácii withanolidov, o ktorých sa preukázalo, že bojujú proti zápalom a množeniu nádorov. Rôzne spôsoby liečby využívajú rôzne časti rastliny, vrátane listov, semien a plodov.

Ashwagandha a jej vplyv na zdravie

Vedecké štúdie naznačujú, že ashwagandha môže byť prospešná pri mnohých ochoreniach. To znamená, že vedci nevedia veľa o tom, ako bylina reaguje v ľudskom tele. Väčšina doterajších štúdií používa zvieracie alebo bunkové modely, čo znamená, že vedci nevedia, či sa rovnaké výsledky vyskytnú aj u ľudí.

Ashwagandha môže pomôcť znížiť stres a úzkosť

Ashwagandha je možno najlepšie známa pre svoju schopnosť znižovať stres. Vedci tvrdia, že blokuje stresovú dráhu v mozgu potkanov reguláciou chemickej signalizácie v nervovom systéme.

Niekoľko kontrolovaných štúdií na ľuďoch tiež preukázalo, že môže zmierniť príznaky u ľudí so stresovými a úzkostnými poruchami. V 60-dennej štúdii u 64 ľudí s chronickým stresom hlásili tí v skupine, ktorá doplnila ashwagandhu, v priemere o 69% zníženie úzkosti a nespavosti, v porovnaní s 11% v skupine s placebom. V ďalšej šesťtýždňovej štúdii hlásilo zníženie úzkosti 88% ľudí, ktorí užívali ashwagandhu, v porovnaní s 50% tých, ktorí užívali placebo.

Ashwagandha môže znížiť hladinu kortizolu

Kortizol je známy ako stresový hormón, pretože vaše nadobličky ho uvoľňujú v reakcii na stres, ako aj v prípade, keď je hladina cukru v krvi príliš nízka. Bohužiaľ, v niektorých prípadoch môže dôjsť k chronickému zvýšeniu hladiny kortizolu, čo môže viesť k vysokej hladine cukru v krvi a zvýšenému ukladaniu tukov v bruchu.

Štúdie preukázali, že ashwagandha môže pomôcť znížiť hladinu kortizolu. V jednej štúdii s chronicky stresovanými dospelými mali tí, ktorí doplnili ashwagandhu, signifikantne väčšie zníženie kortizolu v porovnaní s kontrolnou skupinou. U tých, ktorí užívali najvyššiu dávku, došlo v priemere k 30% zníženiu.

Ashwagandha môže zmierňovať príznaky depresie

Aj keď toto tvrdenie nebolo dôkladne preštudované, niekoľko štúdií naznačuje, že ashwagandha môže pomôcť zmierniť depresiu.

V jednej kontrolovanej 60-dennej štúdii u 64 stresovaných dospelých osôb uviedli tí, ktorí užívali 600 mg vysoko koncentrovaného extraktu z ashwagandhy denne, 79% zníženie závažnej depresie, zatiaľ čo skupina s placebom zaznamenala 10% nárast. Iba jeden z účastníkov tejto štúdie však mal v minulosti depresiu. Z tohto dôvodu je relevantnosť výsledkov nejasná.

Ashwagandha môže zvýšiť testosterón a plodnosť u mužov

Ashwagandha doplnky môžu mať silné účinky na hladinu testosterónu a reprodukčné zdravie. V jednej štúdii so 75 neplodnými mužmi vykazovala skupina liečená ashwagandhou zvýšený počet a pohyblivosť spermií. Liečba navyše viedla k významnému zvýšeniu hladín testosterónu. Vedci tiež uviedli, že skupina, ktorá bylinku brala, mala zvýšenú hladinu antioxidantov v krvi.

V inej štúdii sa u mužov, ktorí dostávali ashwagandhu kvôli stresu, vyskytli vyššie hladiny antioxidantov a lepšia kvalita spermií. Po 3 mesiacoch liečby sa podarilo splodiť dieťa 14% mužov.

Ashwagandha môže zlepšiť mozgové funkcie

Štúdie na skúmavkách a na zvieratách naznačujú, že ashwagandha môže zmierniť problémy s pamäťou a mozgovými funkciami spôsobené zranením alebo chorobou. Výskum ukázal, že podporuje antioxidačnú aktivitu, ktorá chráni nervové bunky pred škodlivými voľnými radikálmi.

V jednej štúdii sa u potkanov s epilepsiou, ktorí boli liečení ashwagandhou, takmer úplne zmenila porucha priestorovej pamäte. Pravdepodobne to bolo spôsobené znížením oxidačného stresu. Aj keď sa ashwagandha tradične používa na zvýšenie pamäti v ajurvédskej medicíne, v tejto oblasti sa uskutočnilo iba malé množstvo ľudských výskumov.

V jednej kontrolovanej štúdii hlásili zdraví muži, ktorí denne užívali 500 mg štandardizovaného extraktu, významné zlepšenie ich reakčného času a výkonu úloh v porovnaní s mužmi, ktorí dostávali placebo. Ďalšia 8-týždňová štúdia na 50 dospelých ukázala, že užívanie 300 mg extraktu z koreňa ashwagandhy dvakrát denne významne zlepšilo celkovú pamäť, výkon úloh a pozornosť.

Dávkovanie ashwagandhy

Na základe moderných klinických štúdií neexistuje štandardné dávkovanie.

Odporúčané dávkovanie ashwagandhy závisí od typu doplnku. Extrakty sú účinnejšie ako surový koreňový alebo listový prášok z ashwagandhy. Nezabudnite postupovať podľa pokynov na štítkoch.

Štandardizovaný koreňový extrakt sa bežne užíva v kapsulách s obsahom 450 - 500 mg jedenkrát alebo dvakrát denne.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky užívania ashwagandhy

Bezpečnosť

Ashwagandha je bezpečný doplnok pre väčšinu ľudí, aj keď nie sú známe jeho dlhodobé účinky.

Niektorí jedinci by ho však nemali užívať, vrátane tehotných a dojčiacich žien.

Ľudia s autoimunitnými ochoreniami by sa tiež mali vyhnúť ashwagandhe, pokiaľ im to nedovolí lekár. Patria sem ľudia s ochorením, ako je reumatoidná artritída, lupus, Hashimotova tyroiditída a cukrovka 1. typu.

Pacienti užívajúci lieky na ochorenie štítnej žľazy by mali byť navyše pri užívaní ashwagandhy opatrní, pretože u niektorých ľudí môžu zvyšovať hladinu hormónov štítnej žľazy.

Môže tiež znížiť hladinu cukru v krvi a hladinu krvného tlaku, takže ak ju budete užívať, bude možno potrebné upraviť dávkovanie liekov.

Vedľajšie účinky

Ľudia môžu zvyčajne tolerovať ashwagandhu v malých až stredných dávkach. Avšak nie je dostatok dlhodobých štúdií na úplné preskúmanie možných vedľajších účinkov.

Užívanie veľkého množstva ashwagandhy môže viesť k poruchám trávenia, hnačkám, nevoľnosti a zvracaniu. Môže to byť spôsobené podráždením črevnej sliznice.

zdroj: healthline.com, medicalnewstoday.com