Alfalfa

Hashtags: Cholesterol
Alfalfa

Alfalfa, ktorá je častejšie známa ako lucerna, sa čoraz viac študuje pre široké spektrum použití v alternatívnych metódach u ľudí. Listy lucerny obsahujú vysoké koncentrácie flavonoidov a iných fenolov, ktorémajú silné antioxidačné účinky ako lapače voľných radikálov a inhibítory uvoľňovania oxidu dusnatého. Zoznam navrhovaných liečebných použití lucerny sa pohybuje od liečby artritídy po žalúdočné ťažkosti.

Alfalfa je trváca kvitnúca rastlina a člen rodiny hrachu. Vo svojom vrcholnom vegetačnom období štíhle vetviace stonky dosahujú výšku 90 cm s malými zelenými listami a malými fialovými kvetmi. Už v ranej literatúre v prvom storočí nášho letopočtu napísal grécky bylinkár Dioscorides o výživovom použití lucerny. Názov alfalfa je odvodený od arabského výrazu „otec všetkých potravín“ kvôli vysokej koncentrácii bielkovín a vitamínov.

Predpokladá sa, že lucerna pochádza v južnej a strednej Ázii, ale teraz rastie v mnohých zónach po celom svete, čo bolo zdokumentované v tureckých spisoch okolo roku 1300 pred naším letopočtom, v perzských ruinách spred viac ako 6 000 rokov a vo veľkej miere v čínskej medicíne.

Obsah živín v alfalfa

Lucerna sa zvyčajne konzumuje ako bylinný doplnok alebo vo forme klíčkov.

Keďže listy alebo semená sa predávajú ako bylinné doplnky a nie ako potraviny, nie sú k dispozícii žiadne štandardné informácie o výživovej hodnote. Typicky však majú vysoký obsah vitamínu K a obsahujú tiež mnoho ďalších výživných látok, vrátane vitamínu C, medi, mangánu a kyseliny listovej.

Klíčky lucerny obsahujú rovnaké výživné látky a sú tiež veľmi nízkokalorické. Napríklad 1 šálka (33 gramov) klíčkov obsahuje iba 8 kalórií. Obsahuje tiež vitamín K, vitamín C, meď, mangán, kyselinu listovú, tiamín, riboflavín, horčík, železo a chlorofyl. Šálka ​​obsahuje aj 1 gr bielkovín a 1 gr sacharidov, ktoré pochádzajú z vlákniny. Lucerna má tiež vysoký obsah bioaktívnych rastlinných zlúčenín. Zahŕňajú saponíny, kumaríny, flavonoidy, fytosteroly, fytoestrogény a alkaloidy.

Odporúčané produkty

Alfalfa a jej vplyv na zdravie

Alfalfa môže pomôcť znížiť hladinu cholesterolu

Schopnosť lucerny znižovať hladinu cholesterolu je doteraz najlepšie študovaným prínosom pre zdravie. Početné štúdie na opiciach, králikoch a potkanoch preukázali, že môže znižovať hladinu cholesterolu v krvi. Niekoľko štúdií tiež potvrdilo tento účinok u ľudí.

Jedna štúdia s 15 ľuďmi zistila, že konzumácia 40 gramov semien lucerny trikrát denne v priemere znížila celkový cholesterol o 17% a „zlý“ LDL cholesterol o 18% po 8 týždňoch. Ďalšia malá štúdia len s 3 dobrovoľníkmi tiež zistila, že 160 gr semien lucerny denne môže znížiť hladinu celkového cholesterolu v krvi.

Tento účinok sa pripisuje vysokému obsahu saponínov, čo sú rastlinné zlúčeniny, o ktorých je známe, že znižujú hladinu cholesterolu. Robia to znížením absorpcie cholesterolu v čreve a zvýšením vylučovania zlúčenín použitých na tvorbu nového cholesterolu.

Existuje len málo štúdií na ľuďoch na to, aby boli účinky lucerny boli presvedčivé, avšak tie, ktoré boli spravené ukazujú, že lucerna je prísľubom liečby vysokého cholesterolu.

Ďalšie potenciálne prínosy pre zdravie

Existuje dlhý zoznam tradičných použití lucerny ako liečivej byliny. Zahŕňajú zníženie krvného tlaku, pôsobenie ako diuretikum, zvýšenie tvorby materského mlieka, liečenie artritídy a zbavenie sa obličkových kameňov. Niekoľko z nich bolo do istej miery študovaných, ale bohužiaľ, väčšina z týchto navrhovaných prínosov pre zdravie ešte nebola potvrdená.

Alfalfa zlepšuje metabolické zdravie

Jedno z tradičných použití lucerny je ako antidiabetický prostriedok. Nedávna štúdia na zvieratách zistila, že doplnky lucerny znižujú vysoké hladiny celkového, LDL a VLDL cholesterolu u zvierat s diabetom. Zlepšila tiež kontrolu cukru v krvi.

Ďalšia štúdia na diabetických myšiach zistila, že extrakt z lucerny znižoval hladinu cukru v krvi zvýšením uvoľňovania inzulínu z pankreasu. Zdá sa, že tieto výsledky podporujú použitie lucerny na liečbu cukrovky a zlepšenie metabolického zdravia. To je však potrebné potvrdiť v štúdiách na ľuďoch.

Alfalfa zmierňuje príznaky menopauzy

Alfalfa má vysoký obsah rastlinných zlúčenín nazývaných fytoestrogény, ktoré sú chemicky podobné hormónu estrogén. To znamená, že môžu v tele spôsobovať rovnaké účinky ako estrogén. Fytoestrogény sú kontroverzné, ale môžu mať niekoľko výhod, vrátane zmiernenia symptómov menopauzy, ktoré sú spôsobené zníženou hladinou estrogénu.

Účinky lucerny na príznaky menopauzy neboli podrobne preskúmané, ale jedna štúdia u 20 žien zistila, že extrakty šalvie a lucerny boli schopné úplne vyriešiť nočné potenie a návaly horúčavy.

Estrogénové účinky môžu mať aj ďalšie výhody. Štúdia so ženami s rakovinou prsníka zistila, že tie ktoré konzumovali lucernu, mali menej problémov so spánkom. Na potvrdenie týchto potenciálnych prínosov je však potrebných viac štúdií.

Alfalfa má antioxidačné účinky

Alfalfa má dlhú históriu použitia v ajurvédskej medicíne na liečbu stavov spôsobených zápalom a oxidačným poškodením. Je to preto, že lucerna sa považovala za silný antioxidant, ktorý zabraňuje poškodeniu voľnými radikálmi.

Niekoľko štúdií na zvieratách teraz potvrdilo jej antioxidačné účinky. Zistili, že lucerna má schopnosť znižovať bunkovú smrť a poškodenie DNA spôsobené voľnými radikálmi. Robí to znižovaním produkcie voľných radikálov a zlepšovaním schopnosti tela bojovať proti nim.

Jedna štúdia na myšiach dokonca zistila, že liečba lucernou môže pomôcť znížiť škody spôsobené mozgovou príhodou alebo poranením mozgu. Napriek tomu sú potrebné ľudské štúdie na potvrdenie týchto účinkov.

Alfalfa ako doplnky výživy a potravina

Alfalfa ako doplnok výživy je bežne dostupný v obchodoch s vitamínmi, ako aj v mnohých obchodoch so zdravou výživou. Predáva sa tiež ako bylinkový čaj, tinktúra, tableta, prášok a sušená bylina. Čerstvé klíčky lucerny si môžete kúpiť v mnohých obchodoch s potravinami.

Aj keď neexistujú žiadne pokyny pre správne použitie lucerny, bola táto bylina bezpečne použitá v lekárskom výskume. Podľa údajov z Národnej lekárskej knižnice sa doplnky lucerny používali v dávkach od 5 gr do 10 gr trikrát denne bez hlásených vedľajších účinkov.

Ak užívate doplnok z lucerny v akejkoľvek forme, nikdy neprekračujte dávku na štítku produktu. Málo sa vie o dlhodobej bezpečnosti doplnkov z lucerny.

Čerstvé klíčky lucerny sa všeobecne považujú za bezpečné u ľudí s normálnym imunitným systémom. Napriek tomu vždy existuje riziko bakteriálnej kontaminácie klíčkami zakúpenými v obchode.

Výhody a riziká surovej stravy

Existuje niekoľko vecí, ktoré je potrebné vziať do úvahy pri konzumácii čerstvej lucerny alebo pri konzumácii lucerny vo forme doplnkov.

Klíčky lucerny

Aby ste znížili riziko bakteriálnej kontaminácie, kupujte si klíčky, ktoré sú správne chladené a nie sú slizké, zvädnuté, bez farby alebo páchnuce. Klíčky sa najlepšie skladujú v chladničke pri teplote asi 4 stupne.

Pred ich konzumáciou klíčky dôkladne umyte a opláchnite, aby sa zmiernilo potenciálne vystavenie bakteriálnym kontaminantom. Lepšie je, ak klíčky uvaríte, ako by ste ich mali jesť surové. To isté platí pre šťavu z lucerny. Varenie zmení chuť a textúru, ale zachová si časť výživovej hodnoty.

Semená lucerny si môžete kúpiť online alebo v obchode so zdravou výživou a naklíčiť si ich doma.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky užívania Alfalfa

Vedľajšie účinky

Klíčky lucerny sa považujú za bezpečné a výživné, môžu však u niektorých ľudí spôsobovať vedľajšie účinky. Vďaka vysokému obsahu vlákniny môže konzumácia surovej lucerny spôsobiť plynatosť, nepríjemné pocity v bruchu a hnačky.

Pravdepodobne väčšou (a bežnejšou) obavou je kontaminácia klíčkov bakteriálnymi patogénmi, ako je Salmonella alebo E. coli.

Varovanie spotrebiteľa FDA

V roku 2016 vydala FDA varovanie pred prepuknutím infekcií spôsobených Salmonella v 12 štátoch priamo spojených s klíčkami lucerny. Výsledkom je, že FDA teraz odporúča niektorým ľuďom, aby nekonzumovali surové klíčky, a to:

  • deťom do päť rokov
  • dospelím vo veku 65 rokov a viac
  • tehotným ženám - lucerna môže spôsobiť stimuláciu alebo kontrakcie maternice. Preto sa jej treba počas tehotenstva vyhnúť.
  • ľudia so oslabeným imunitným systémom, ako sú príjemcovia transplantovaných orgánov alebo ľudia s neliečeným HIV

Medzi príznaky kontaminácie baktériami Salmonella a E. coli patria hnačky, horúčky a brušné kŕče. Ak sa u vás vyskytnú príznaky niekoľko hodín alebo dokonca niekoľko dní po konzumácii čerstvej lucerny, okamžite kontaktujte svojho lekára.

Kvôli svojim estrogénnym účinkom by sa lucerne mali vyhnúť ľudia s rakovinou, ako je rakovina prsníka, prostaty, krčka maternice alebo maternice.

Klíčky lucerny tiež obsahujú aminokyselinu nazývanú L-kanavanín, ktorá môže vyvolať zápal u ľudí s určitými autoimunitnými ochoreniami, najmä s lupusom. Konzumácia lucerny alebo užívanie jej doplnkov môže vyvolať akútne príznaky lupusu.

Porozprávajte sa so svojím lekárom, ak máte autoimunitný stav, vrátane roztrúsenej sklerózy alebo reumatoidnej artritídy, predtým, ako budete jesť klíčky z lucerny alebo užívať doplnky výživy z lucerny.

Interakcia

Doplnky lucerny môžu interagovať s určitými liekmi. Nie sú známe, aké silné môžu byť tieto interakcie alebo či si môžu vyžadovať úpravu dávky alebo zmenu liečby.

Medzi liekové interakcie vzbudzujúce obavy patria
:

  • antikoagulanciá, ako je warfarín, môžu byť podkopané vysokým obsahom vitamínu K v lucerne (ktorá podporuje zrážanie)
  • lucerna môže mať vplyv na lieky na cukrovku, čo spôsobí ďalší pokles hladiny cukru v krvi a zvýšené riziko hypoglykémie (nízka hladina cukru v krvi)
  • hormonálna antikoncepcia môže byť oslabená estrogénnymi účinkami lucerny a môže byť menej účinná pri prevencii tehotenstva
  • imunosupresíva, ako sú kortikosteroidy a cyklosporín, môžu byť oslabené prozápalovými účinkami L-kanavanínu na lucernu
  • nesteroidné protizápalové lieky, ako napríklad aspirín a ibuprofén, môžu interagovať s lucernou a zvyšovať riziko gastrointestinálneho krvácania

Miera liekových interakcií nie je známa a môže alebo nemusí byť problematická. Všeobecne platí, že vyššie dávky majú tendenciu zvyšovať pravdepodobnosť liekových interakcií.

Aby ste sa vyhli interakciám, povedzte svojmu lekárovi, že užívate lucernu alebo akékoľvek iné doplnky.

zdroj: verywellhealth.com, clinicaladvisor.com, healthline.com

Iné Výživové doplnky

Kava Kava

Kava je rastlina tradične používaná ako omamný nápoj a môže sa používať aj na liečbu úzkosti, stresu, nespavosti a iných porúch. Vysoké dávky kavy však môžu spôsobiť poškodenie pečene.

Pivovarské kvasnice

Pivovarské kvasnice sú potravina bohatá na živiny, ktorá má veľa zdravotných výhod. Tento produkt je vhodný pre črevá, môže zvýšiť energiu a udržať zdravú pokožku.

Chlorella

V posledných rokoch sa chlorella uvádza na trh ako „superpotravina“, ktorá viaže ťažké kovy a pomáha pri detoxe, zlepšuje imunitný systém a pomáha znižovať vysoký cholesterol.

Ľubovník bodkovaný

Ľubovník bodkovaný je úžasná bylina používaná predovšetkým na zmiernenie prejavov depresie.

Guduchi

Guduchi sa v ajurvéde považuje za bylinu nesmrteľnosti. Obsahuje zložky posilňujúce imunitu, udržuje zdravú pečeň, pomáha pri detoxikácii a znižuje hladinu cukru v krvi.

MSM (metylsulfonylmetán)

Výskum ukazuje, že MSM môže pomôcť pri znižovaní bolesti kĺbov, zmierňovaní zápalov a príznakov alergie, zlepšovaní zdravia pokožky a urýchlení zotavenia po cvičení.

Borovica prímorská

Extrakt z borovej kôry ponúka úžasné výhody, pretože má vysoký obsah silných antioxidantov. Od cukrovky a sexuálnych funkcií až po športový výkon a krásnu pleť vám poskytne len tie najlepšie výsledky.

Luteín

Oči potrebujú pre optimálne zdravie rôzne výživné látky. Jednou z kľúčových výživných látok pre zdravie očí je luteín, karotenoid s protizápalovými vlastnosťami.