Prolín - 5 účinkov na zdravie

Prolin

Prolín je typ iminokyseliny - veľmi podobný aminokyseline, ktorá sa často označuje ako „stavebná jednotka bielkovín“. Prolín sa považuje za „neesenciálnu aminokyselinu“, pretože ľudské telo si niektoré dokáže syntetizovať samo, na rozdiel od určitých iných aminokyselín, ktoré sa musia získavať z potravy. Napríklad glutamát sa môže použiť na syntézu prolínu, aj keď jeho získavanie priamo z potravinových zdrojov je užitočné na zvýšenie jeho hladiny.

Aké sú hlavné úlohy prolínu

Jedným z dôvodov, prečo je prolín taký dôležitý, je skutočnosť, že spolu s aminokyselinou glycínom je to primárna aminokyselina, ktorá sa podieľa na syntéze kolagénu. Takto funguje:

  • prolín sa premieňa na hydroxlyzín a hydroxyprolín, aby pomohol tvoriť kolagén, ktorý je najhojnejším proteínom v ľudskom tele a hlavnou zložkou, ktorá tvorí spojivové tkanivo
  • kolagén je tvorený menšími rozvetvenými aminokyselinami. Vzniká spojením a navinutím vetiev aminokyselín (väčšinou typov glycín, prolín, hydroxyprolín a arginín), ktoré dohromady vytvárajú dlhšie kolagénové vlákna, ktoré tvoria tkanivo.
  • prolínové aminokyseliny tvoria asi 15% kolagénu a prolín, glycín a hydroxyprolín spolu tvoria viac ako 50% celkového obsahu aminokyselín v kolagéne
  • vďaka prolínu môže telo vybudovať dostatok kolagénu na podporu celkového zdravia, pretože kolagén sa nachádza takmer všade vo vnútri tela - vrátane svalov, zubov, kože, kostí, orgánov, kĺbov atď.
  • aminokyseliny, ktoré tvoria kolagén, majú špecifické výhody pre rôzne časti tela. Napríklad prolín je obzvlášť vhodný pre zdravie pokožky a hojenie rán (okrem toho, že má mnoho ďalších výhod), zatiaľ čo glycín môže pomôcť pri pokojnom spánku, rovnováhe cukru v krvi a pri opravách šliach.

Prolín a jeho vplyv na zdravie

Prolín pomáha hojiť rany a opravovať pokožku

Hlavnou funkciou prolínu je pomoc s opravou poškodenia kože, ako sú rany, rezné poranenia a popáleniny. Je zapojený do všetkých troch fáz „kaskády hojenia rán“, pretože stimuluje bunkovú migráciu a prispieva k novému vývoju tkanív. Štúdie zistili, že v počiatočných fázach hojenia rán sú hladiny prolínu v tekutine v rane minimálne o 50% vyššie ako hladiny v plazme, čo naznačuje aktívny import prolínu do miesta rany.

Prolín to robí podporou syntézy kolagénu alebo tvorbou nového kolagénu. Kolagén je nevyhnutnou súčasťou hojenia rán, pretože dodáva pokožke štruktúru a pevnosť. Niektoré štúdie zistili, že kolagénové doplnky, ktoré obsahujú prolín, môžu zlepšiť funkciu bariéry pokožky, indukovať syntézu kyseliny hyalurónovej a podporovať rast a migráciu fibroblastov.

Pretože telo s pribúdajúcim vekom produkuje menej kolagénu, a to si vyžaduje daň na vzhľade pokožky, konzumácia väčšieho množstva aminokyselín, ktoré tvoria kolagén, môže byť efektívna pre udržanie mladšej pleti. Prolín môže tiež pomôcť prirodzene predchádzať alebo liečiť celulitídu. Môže pomôcť tonizovať, spevniť a napnúť pokožku, a preto sa kolagénové doplnky bežne používajú pre svoje mnohé účinky proti starnutiu.

Prolín udržuje zdravé trávenie

Kolagénový proteín sa stal známym ako jeden z najlepších doplnkov na zlepšenie zdravia čriev, liečenie syndrómu deravého čreva, a teda podporu celkovej funkcie imunitného systému. Aké je využitie prolínu, pokiaľ ide o podporu zdravia tráviaceho ústrojenstva? Aminokyseliny nachádzajúce sa v kolagéne môžu pomôcť posilniť tkanivá, ktoré lemujú gastrointestinálny trakt, čo je prospešné pre vstrebávanie živín a zabraňuje autoimunitným reakciám.

Štúdie zistili, že prolín a ďalšie aminokyseliny nachádzajúce sa v kolagéne podporujú črevo a lymfatické tkanivá spojené s črevami tým, že zlepšujú imunitnú obranu tela a jeho schopnosť chrániť pred cudzími antigénmi a patogénmi. Každá aminokyselina má jedinečné vlastnosti, ktoré ovplyvňujú zdravie čriev, medzi ktoré patrí: udržiavanie celistvosti, rastu a funkcie čriev; normalizácia zápalovej sekrécie cytokínov; zlepšenie počtu T-lymfocytov; a reguláciu sekrécie IgA buniek.

Prolín pomáha predchádzať bolestiam kĺbov

Jedným z dôvodov, prečo je starnutie často spojené so zvyšujúcou sa bolesťou kĺbov, je to, že približne v polovici 30. rokov začneme produkovať menej kolagénu. Kolagén je nevyhnutný pre celkové fyzické a duševné zdravie, pretože doslova pomáha udržiavať telo pohromade a je potrebný na udržanie sily a pružnosti spojivového tkaniva. Stratu kolagénu možno urýchliť aj vďaka nezdravej strave, životnému štýlu a návykom, pretože vedú k vyššej miere zápalu, oxidačnému stresu, hormonálnej nerovnováhe a nedostatku živín.

Získanie väčšieho množstva aminokyselín, ktoré tvoria kolagén, vrátane prolínu, môže pomôcť zmierniť tieto účinky podporovaním tvorby nových chrupaviek, napomáhaním rastu alebo údržbe svalov a dokonca pomáhajú zlepšovať hustotu kostí. Prolín a ďalšie aminokyseliny môžu posilňovať chrupavku stimuláciou chondrocytov (buniek chrupavky). Štúdie vykonané na zvieratách zistili, že prolín podporuje rast a výkonnosť tkanív. Pomáha tiež pri mnohých funkciách imunitného systému a môže pomôcť zlepšiť antioxidačný stav, čo znamená, že môže byť prospešný pri znižovaní zápalu a oxidačného stresu, ktorý môže poškodiť kĺby a spojivové tkanivo.

Prolín podporuje kardiovaskulárny systém

Prolín môže pomôcť chrániť srdce a steny tepien, napríklad tak, že zabráni hromadeniu tuku v krvi a reguluje krvný tlak. Aminokyseliny sú potrebné na tvorbu tkaniva, ktoré vytvára cievy / tepny. Získanie väčšieho množstva aminokyselín, ktoré tvoria kolagén, môže byť prospešné pre zníženie rizika artériosklerózy (zhrubnutie alebo kôrnatenie tepien).

Prolín prispieva k zdravému metabolizmu a bojuje proti zápalom

Prolín hrá priaznivú úlohu v metabolických funkciách a syntéze ďalších zlúčenín. Funguje ako signálna molekula a senzor stavu bunkovej energie. Môže pomôcť modulovať mitochondriálne funkcie, ovplyvniť bunkovú proliferáciu alebo bunkovú smrť a spustiť špecifickú génovú expresiu, čo sú všetky dôvody, pre ktoré sa ukázalo, že je nevyhnutné, aby sa rastliny zotavili z environmentálneho stresu.

Medzi ďalšie priaznivé účinky prolínu na výrobu energie a celkové zdravie patrí podpora metabolizmu a svalovej hmoty, pomoc s výdajom energie pri fyzickej aktivite, zlepšenie využitia antioxidantov v tele, uľahčenie procesu stavby zdravých buniek z DNA a RNA, podpora detoxikácie pečene fázy II., a podporu centrálneho nervového systému. Štúdia uskutočnená v roku 2017 na potkanoch zistila, že keď sa u potkanov vyskytol zápal, oxidačný stres a zmenené energetické parametre v častiach ich mozgu, podávanie prolínu dokázalo zabrániť niektorým z týchto škodlivých účinkov.

Prolín ako doplnok výživy a potravina

Aké potraviny obsahujú veľa prolínu?

Nachádza sa v najvyšších koncentráciách v prírodných zdrojoch kolagénu. Najlepším zdrojom prolínu a kolagénu v strave sú vývar z kostí a ďalšie potraviny s vysokým obsahom bielkovín, najmä živočíšne produkty, ako sú napríklad vnútornosti (pečeň), hovädzie a kuracie mäso od zvierat chovaných na pastvinách, ryby lovené v divočine a membrány škrupín.

  • Konzumáciou častí zvierat „od hlavy po chvost“ prijímate prolín a kolagén v najhojnejšom množstve.
  • Koncentrovaný kolagénový proteínový prášok a želatína sú ďalšími dvoma skvelými zdrojmi prolínu. Kolagénový prášok sa vyrába zo zdrojov, ako je kurací kolagén, hovädzí kolagén, kolagén z vaječných škrupín a rybí kolagén. Želatína je forma hydrolyzovaného hovädzieho kolagénu, čo znamená, že je v podstate súčasťou rozloženého kolagénu, ktorý sa väčšinou používa pri dezertoch alebo pri výrobe potravín, pretože vytvára gélovitú štruktúru.
  • Používanie vývaru z kostí alebo kolagénových práškov / doplnkov môže byť skutočne užitočné, pretože vám ušetria veľa času a úsilia. Napríklad pomaly varený kostný vývar sa pripravuje v priebehu jedného až dvoch dní, ale keď použijete proteínový prášok z koncentrovaného kostného vývaru, môžete získať výhody vývaru takmer okamžite.
  • Kurací kolagén obsahuje glycín, glutamín a prolín, plus chondroitín a glukozamín, dve zlúčeniny, ktoré pomáhajú obnoviť chrupavku. Niektoré môžete prijímať konzumáciou kuracieho mäsa uvareného z kostí s kožou alebo varením slepačieho vývaru, polievky, duseného mäsa a ďalších slaných receptov s rôznymi živočíšnymi časťami (orgány, kosti atď.).
  • Malé množstvo prolínu môžete získať aj pri konzumácii rybieho kolagénu, napríklad jedením kúskov rýb, ktoré obsahujú malé kosti, tkanivá alebo šupiny, alebo prípravou rybieho vývaru, polievky a duseného mäsa (napríklad s rybími hlavami).
  • Ďalším zdrojom sú vajcia od sliepok z výbehu. Skvelým spôsobom, ako zvýšiť príjem prolínu / kolagénu, je pridať nejaký kolagénový prášok do miešaných vajec alebo do omelety.

Nachádza sa prolín v rastlinách? Áno, hoci konzumácia rastlinných potravín, ako je zelenina alebo ovocie, vám nedodá veľmi vysoké množstvo. Akumulácia prolínu v rastlinných zložkách, ako je peľ, je vlastne odpoveďou na fyziologické napätie a podieľa sa tiež na vývoji štruktúry.

Ako získať prolín zo stravy + recepty

Vypite vývar z kostí

Ak chcete skonzumovať viac prolínu, je ideálne piť takmer každý deň pravý vývar z kostí, ktorý okrem aminokyselín poskytuje aj mnoho ďalších živín. Vývar z kostí je jedným z najlepších spôsobov, ako nielen získať viac kolagénu do vašej stravy, ale aj stopových minerálov, elektrolytov a prospešných látok, ako je chondroitín sulfát, glukozamín sulfát a kyselina hyalurónová.

Pre čo najväčší úžitok je cieľ mať asi 240 ml až 470 ml vývaru denne. Môžete si pripraviť vlastný domáci vývar z kostí pomocou tradičných receptov, ktoré trvajú jeden až dva dni, alebo konzumáciou sušeného alebo práškového vývaru z kostí / proteínu z kostného vývaru. Vývar z kostí sa dá konzumovať samotný, pridať do koktailov alebo smoothies, alebo ho použiť do najrôznejších sladkých i slaných receptov, ako sú marinády, prívarky alebo dokonca koktaily a smoothies.

Použite kolagénový prášok / kolagénové doplnky

Kolagénový proteín môžete použiť aj do smoothies, koktailov alebo iných receptov. Odporúčame prášok s viacerými kolagénmi, ktorý obsahuje niekoľko typov kolagénu, ako sú typy 1, 2, 3, 5 a 10. Každý typ kolagénu má jedinečné funkcie a výhody, preto je najlepšie ho dopĺňať viac ako jedným typom.

Kolagén je bez chuti, zápachu a ľahko sa mieša so všetkými typmi receptov - navyše je bezlepkový, bez mliečnych výrobkov, bez orechov a bez sóje. Pridajte niektoré do pečených receptov, ako sú muffiny, tyčinky alebo palacinky, aby ste zvýšili obsah bielkovín. Kolagénový prášok môžete rovnako ako želatínu použiť aj na zahustenie smoothies, dezertov alebo receptov, ktoré majú gélovú štruktúru. Vždy sa uistite, že si kúpite kolagénový prášok pochádzajúci zo zdravých zvierat kŕmených trávami alebo chovaných na pastvinách (ideálne, ak sú chované ekologicky).

Jedzte dostatok bielkovín a zdravú stravu

Najviac výhod z konzumácie prolínu a ďalších aminokyselín nachádzajúcich sa v kolagéne získate, ak sa budete stravovať v strave bohatej na živiny, ktorá obsahuje dostatok bielkovín a veľa antioxidantov. To je užitočné na udržanie vyššej hladiny kolagénu a na zabránenie degradácii kolagénu, pretože to znižuje zápal a poškodenie voľnými radikálmi (tiež nazývané oxidačný stres).

Množstvo prolínu, ktoré absorbujete a využijete, môžete zvýšiť konzumáciou potravín, ktoré slúžia ako „kolagénové kofaktory“, ako napríklad veľa čerstvej zeleniny, čerstvého ovocia, čerstvých bylín a korenia; rôzne zdroje „čistého“ proteínu; a potraviny s vysokým obsahom vitamínu C, vitamínu A, medi a železa.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky prolínu

V súčasnosti nie je stanovená denná potreba ani horná hranica prolínu. Pretože sa jedná o prírodnú aminokyselinu, nie je veľké riziko nadmernej konzumácie zo stravy. Ak jete potraviny s vysokým obsahom bielkovín, pravdepodobne už z potravy získate slušné množstvo prolínu, avšak konzumácia väčšieho množstva doplnkových látok je pre väčšinu ľudí stále bezpečná.

Vždy vyhľadajte vysoko kvalitné doplnky kolagénu, želatíny alebo bujónu z kostí, ktoré sa predávajú od renomovaných spoločností. Ak je to možné, kupujte ekologické výrobky zvierat chovaných na pastvinách.

Nie je známe, či sú prolínové doplnky vždy bezpečné pre tehotné alebo dojčiace ženy vo vysokých dávkach. Ak máte ťažkosti s trávením bielkovín, máte ochorenie obličiek alebo pečene alebo ste tehotná, je dobré najskôr sa poradiť s lekárom o doplnení prolínu.

zdroj: draxe.com