Luteín

Luteín

Luteín je súčasťou karotenoidovej rodiny antioxidantov. Karotenoidy sú typom fytonutrientu alebo rastlinnej chemikálie, ktorý sa nachádza v bunkách mnohých druhov rastlín. Karotenoidy sú zodpovedné za žiarivé farby, ktoré sa vyskytujú u mnohých rastlín, ako sú napríklad jasne červené, oranžové a žlté odtiene rôznych druhov ovocia a zeleniny.

Aj keď tieto pigmenty hrajú dôležitú úlohu v zdraví rastlín, poskytujú tiež zdravotné výhody ľuďom, ktorí konzumujú potraviny, ktoré sú dobrým zdrojom tejto fytonutrientu. Spolu s luteínom je zeaxantín ďalším dôležitým karotenoidom, ktorý ponúka výhody pre zdravie očí. Je štrukturálne podobný luteínu, len s malým rozdielom v usporiadaní jeho atómov.

Luteín a zeaxantín sú jediné dietetické karotenoidy, ktoré sa nachádzajú vo vašej sietnici. Sú koncentrované väčšinou v oblasti makuly, ktorá sa nachádza v zadnej časti oka, čo je nevyhnutné pre videnie. Pretože sú koncentrované, sú tieto dva karotenoidy známe ako makulárne pigmenty.

Luteín a jeho vplyv na zdravie

Luteín udržuje zdravé oči

Ako silné antioxidanty, luteín a zeaxantín môžu chrániť telo a najmä oči mnohými spôsobmi. Pokiaľ ide o zdravie očí, výskum naznačuje, že tieto živiny môžu pomôcť:

  • potlačiť zápal
  • chrániť pred voľnými radikálmi a oxidačným stresom
  • vylepšiť ostrosť zraku
  • vylepšiť vizuálnu kontrastnú citlivosť
  • znížiť poškodenie oslnenia
  • chrániť očné tkanivo pred poškodením slnečným žiarením
  • redukovať stratu a smrť buniek súvisiacich s očnými chorobami
  • chrániť oči pred škodlivým modrým svetlom
  • prevádzať svetelné signály na elektrické v sietnici a pomáhať pri prenose týchto signálov do vizuálnej kôry mozgu
  • chrániť pred krátkozrakosťou (myopiou) a chrániť predčasne narodené deti pred účinkami retinopatie nedonosených detí (RND)

Okrem vyššie uvedených výhod existujú aj dôkazy, že luteín a zeaxantín môžu poskytovať výhody spojené s nasledujúcimi ochoreniami očí:

  • vekom podmienená makulárna degenerácia (VPMD) - v rozvinutých krajinách je VPMD hlavnou príčinou slepoty a trvalého poškodenia zraku. Jedna štúdia, ktorá skúmala viac ako 100 000 ľudí v rokoch 1984 až 2010, zistila, že vyšší príjem biologicky dostupného luteínu a zeaxantínu súvisí s nižším dlhodobým rizikom rozvoja pokročilej VPMD.
  • diabetická retinopatia - ovplyvňuje asi jednu tretinu ľudí s cukrovkou. Aj keď je výskum obmedzený, štúdia na zvieratách preukázala, že luteín a zeaxantín môžu pomôcť znížiť markery oxidačného stresu, ktoré môžu viesť k poškodeniu očí a strate zraku.
  • katarakta - šedý zákal sú zakalené škvrny, ktoré sa tvoria v šošovke oka. Podľa štúdie z roku 2006 môžu mať ľudia konzumujúci stravu s nízkym obsahom luteínu a zeaxantínu vyššie riziko vzniku katarakty.
  • ochorenie suchého oka - pri chorobe suchého oka, známej tiež ako syndróm suchého oka, vaše oči nevytvárajú dostatočné množstvo mazania na to, aby pokryli oči. Môže to spôsobiť začervenanie, svrbenie, pálenie očí, dočasné rozmazanie a pocit, akoby ste mali v očiach piesok. Podľa štúdie z roku 2016 môže luteín pomôcť znížiť tieto príznaky
  • vizuálna funkcia - v štúdii z roku 2009 s 37 zdravými dospelými vedci zistili, že subjekty, ktoré užívali luteínové doplnky počas 12 týždňov, zaznamenali zlepšenie vizuálnych funkcií. Zistenia štúdie tiež naznačujú, že luteínové doplnky môžu pomôcť pri liečbe problémov so zrakom spôsobených dlhodobým vystavením svetlu z počítačových obrazoviek.

Luteín ako doplnok výživy a potravina

Aj keď konzumácia stravy je zvyčajne najlepším spôsobom, ako získať luteín, ktorý potrebujete, môžete tiež zvýšiť príjem luteínu doplnkami výživy. Luteínové doplnky sa často získavajú z kvetov nechtíka lekárskeho a zmiešajú sa s olejmi, ale môžu sa tiež vyrábať synteticky.

Aj keď neexistuje žiadny odporúčaný príjem luteínu v strave, všeobecne sa považuje za bezpečný aj vo vyšších množstvách. Úrad pre kontrolu potravín a liečiv ho klasifikuje ako všeobecne považovaný za bezpečný.

Odhaduje sa, že mnoho ľudí konzumuje iba asi 1–2 mg luteínu každý deň. Avšak výskum dôveryhodného zdroja ukazuje, že pravdepodobne potrebujete vyšší príjem luteínu, aby ste znížili riziko vzniku AMD.

Výskum vykonaný pre veľkú štúdiu očných chorôb súvisiacich s vekom zistil, že 10 mg luteínu a 2 mg zeaxantínu boli účinné pri znižovaní postupu k pokročilej VPMD. Táto štúdia zahŕňala viac ako 4 200 účastníkov počas päťročného obdobia. Pri tejto dávke neboli zaznamenané žiadne nepriaznivé účinky na zdravie, s výnimkou mierneho žltnutia pokožky, ktoré je však neškodné

Rada pre zodpovednú výživu ďalej poznamenala, že bezpečná je denná dávka až 20 mg luteínu.

Aké potraviny sú dobrým zdrojom luteínu?

Zdravé dávky luteínu poskytujú rôzne druhy potravín. Najvyššie množstvo luteínu v potrave sa nachádza v listovej zelenej zelenine, ako napríklad: kel, špenát, brokolica, šalát, petržlen, bazalka, pór a hrach.

Luteín možno nájsť aj v iných potravinách, napríklad: žĺtky, paprika, kukurica, tvrdá pšenica a pistácie.

Luteín sa najlepšie vstrebáva, ak sa užíva s jedlom s vysokým obsahom tukov. Je to preto, že lipoproteíny s nízkou hustotou sú hlavným transportným prostriedkom pre luteín v tele.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky luteínu

Bezpečnosť

Luteín a doplnky luteínu sú pravdepodobne bezpečné, ak sa užívajú ústami v primeranom množstve.

Niektorí pacienti, vrátane pacientov s rakovinou kože alebo cystickou fibrózou, by mali byť pri zvažovaní doplnkov luteínu opatrní. Je dôležité poradiť sa s lekárom skôr, ako začnete pravidelne užívať akýkoľvek druh doplnku výživy.

Je dôležité mať na pamäti, že doplnky neboli testované na bezpečnosť a doplnky výživy sú do značnej miery neregulované. V niektorých prípadoch môže produkt dodávať dávky, ktoré sa líšia od stanoveného množstva pre každú bylinu. V iných prípadoch môže byť produkt kontaminovaný inými látkami, napríklad kovmi. Bezpečnosť doplnkov výživy u tehotných žien, dojčiacich matiek, detí a osôb so zdravotným stavom alebo tých, ktoré užívajú lieky, tiež nebola stanovená.

zdroj: healthline.com, verywellhealth.com