Ľanový olej a jeho vplyv na zdravie

Lanovy olej

Ľanový olej je olej získaný zo sušených, zrelých semien rastliny ľanu. Rovnako ako iné oleje sa uvoľňuje lisovaním týchto semien.

Dôvod, prečo je tento olej taký zdravý, je ten, že obsahuje vysokú koncentráciu omega-3 mastných kyselín. Možno už viete, že omega-3 sú dôležité pre celkové zdravie a funkciu tela a že podporujú kardiovaskulárny, pľúcny, imunitný a dýchací systém.

Omega-3 potrebujeme preto, aby naše telo správne fungovalo, a telo po nich doslova prahne. Tieto mastné kyseliny sa nachádzajú v potravinách, ako sú orechy, semená, ryby a sójové bôby, ako aj ľanový olej, ale ich vysoká koncentrácia v ľanovom oleji nám pomáha získať ich najľahšie.

Ďalej existujú rôzne druhy omega-3 a všetky sú prospešné pre naše zdravie. Konkrétnym typom, ktorý sa nachádza v ľanovom oleji, je kyselina alfa-linolénová, známa tiež ako ALA. Naše telo si tento typ tuku nevyrába samo, pretože je rastlinný. Stále z toho však môžeme mať úžitok, pretože telo ho premení na typy, ktoré potrebujeme. Vďaka tomu je ľanový olej skvelým spôsobom, ako môžu vegáni a vegetariáni získať potrebné omega-3 kyseliny.

Ľanový olej obsahuje ďalšie nutričné hodnoty, ktoré posilňujú aj naše celkové zdravie. Zahŕňa bielkoviny, ktoré pomáhajú znižovať rizikové faktory srdcových chorôb. Vláknina v ňom pomáha bojovať proti zápche. Ľanový olej má obsahuje aj minerály, ako je vápnik, horčík a fosfor. A čo je najlepšie, ľanový olej obsahuje fenolové zlúčeniny, ktoré nás chránia pred rakovinou.

Odporúčané produkty

Ľanový olej a jeho vplyv na zdravie

Ľanový olej pomáha zlepšiť činnosť srdca

Omega-3 mastné kyseliny v ľanovom oleji ponúkajú hlavný prínos pre zdravie srdca a obehového systému. Pretože tieto kyseliny pomáhajú znižovať zápal, krvné cievy sa otvárajú, aby umožnili prietok väčšiemu množstvu krvi, keď sa do tela dostane viac omega-3 mastných kyselín.

Táto akcia pomôže zabrániť srdcovému infarktu a mozgovej príhode, čo sú dve z hlavných príčin úmrtia na svete. Omega-3 mastné kyseliny ďalej pomáhajú aj inak. Môžu znížiť krvný tlak a tiež znížiť riziko nepravidelného srdcového rytmu.

Ľanový olej pomáha znižovať hladinu cholesterolu

Ľanový olej môže podobne ako ľanové semienko pomôcť znížiť hladinu cholesterolu. ALA v ľanovom oleji môže hrať úlohu pri znižovaní lipoproteínov s nízkou hustotou (LDL) alebo „zlého“ cholesterolu.

V jednej malej štúdii, ktorá zahŕňala 15 dospelých, účastníci konzumovali buď ľanový olej alebo kukuričný olej jedenkrát denne pri večeri. Vedci merali hladinu cholesterolu účastníkov na začiatku štúdie a opäť o 12 týždňov neskôr. U tých, ktorí konzumovali kukuričný olej, nedošlo k žiadnym zmenám v hladinách cholesterolu, zatiaľ čo u tých, ktorí konzumovali ľanový olej, došlo k významnému poklesu LDL.

Ľanový olej pomáha znižovať zápal

Podľa výskumov môže ľanový olej pôsobiť na zmiernenie zápalu, čo môže pomôcť ľuďom, ktorí pociťujú bolesť. Predpokladá sa, že vzhľadom na obsah omega-3 mastných kyselín môže byť v tejto oblasti dokonca rovnako účinný ako olivový olej. Podľa jednej štúdie sa zdá, že to má obrovský vplyv na ľudí, ktorí sú obézni.

Ľanový olej znižuje rast rakovinových buniek

Ľanový olej obsahuje linoorbitidy, zlúčeniny známe pre svoje rakovinové a antioxidačné vlastnosti. Olej je tiež bohatým zdrojom lignanov v potrave, o ktorých sa zistilo, že znižujú riziko rakoviny prsníka.

Kyseliny ALA v ľanovom oleji môžu tiež spomaliť rast rakovinových buniek a dokonca ich zabiť. Aj keď je výskum ALA a znižovania rizika rakoviny sľubný, množstvo potrebné na to, aby bola účinná, je nadmerné, čo predstavuje riziko významných vedľajších účinkov a komplikácií.

Ľanový olej zlepšuje zdravie pokožky

Nízka hladina ALA súvisí s kožnými problémami, a pretože ľanový olej obsahuje vysoké množstvo ALA, môže podporovať zdravie pokožky. Výskum ukazuje, že ľanový olej môže pomôcť pri znižovaní zápalu kožných buniek a pri podpore regenerácie pokožky.

Ľanový olej môže zmierniť aj niektoré príznaky atopickej dermatitídy. Atopická dermatitída je typ ekzému, čo je dlhodobý stav, ktorý spôsobuje začervenanie a svrbenie pokožky. Jedna štúdia sa zaoberala účinkom konzumácie ľanového oleja na myši s dermatitídou. Po 3 týždňoch mali myši znížené príznaky dermatitídy, ako je začervenanie, opuch a svrbenie.

Mnoho ľudí, ktorí používajú ľanový olej lokálne alebo vnútorne, uvádzajú, že výrazne zlepšuje kvalitu ich pokožky v relatívne krátkom čase.

Ľanový olej zlepšuje trávanie

Ľanový olej má laxatívne vlastnosti. V štúdii s 50 hemodialyzovanými pacientmi pomohlo denné doplnenie ľanového oleja zmierniť zápchu. Malá štúdia ľudí so syndrómom dráždivého čreva (IBS) publikovaná v roku 2012 zistila, že ľanové semienko pomáha pri znižovaní zápalu spojeného s príznakmi IBS, vrátane zápchy a hnačky.

Ľanový olej udržiava tráviaci systém v pohybe a tým umožňuje detoxikáciu organizmu a zároveň pomáha pri chudnutí. Správa z roku 2012 zistila, že ľanový olej môže pomôcť pri potlačovaní chuti do jedla, čo umožňuje znížený príjem potravy a chudnutie.

Ľanový olej znižuje príznaky menopauzy

Existujú dôkazy, že ľanový olej môže pomôcť pri prejavoch klimaktéria. Jedna štúdia z roku 2015, na ktorej sa zúčastnilo 140 žien v menopauze užívajúcich doplnky z ľanového oleja, preukázala zníženie návalov horúčavy a zvýšenie kvality života.

Ľanový olej ako doplnok výživy a potravina

Ľanový olej je dostupný ako olej používaný pri príprave jedál a v doplnkoch výživy. Pre ľanový olej neexistuje štandardné dávkovanie. Odporúčané dávkovanie sa líši podľa výrobcu.

Ľanový olej sa dá použiť ako šalátový olej, do studených omáčok a pridať ho môžete tiež do džúsu, koktailu alebo smoothies. Olej by sa však nemal používať v receptoch, ktoré si vyžadujú zahriatie, varenie alebo pečenie. Pri pôsobení tepla môže totižto olej tvoriť škodlivé chemikálie.

Ľanový olej môžete naniesť na pokožku alebo pridať do svojho obľúbeného pleťového krému, aby ste zvýšili vlhkosť pokožky a zlepšili jej zdravie. Môže sa tiež aplikovať na vlasy na podporu ich lesku a rastu.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky ľanového oleja

Bezpečnosť

Ľanový olej je zvyčajne bezpečný pre väčšinu dospelých, ak sa užíva ústami správne a krátkodobo. Vysoké dávky môžu spôsobiť hnačku a riedku stolicu.

Každý, kto používa ľanový olej na pokožku a vlasy, by si mal uvedomiť, že nie je dostatok dôkazov o bezpečnosti ľanového oleja pri lokálnom použití. Malá štúdia s topickým gélom z ľanového oleja však zistila, že je bezpečný a účinný pri syndróme karpálneho tunela.

Medzi ľudí, ktorí by nemali používať ľanový olej, patria
:

  • tehotné ženy - môže mať nepriaznivé účinky na tehotenstvo vrátane zvýšeného rizika predčasného pôrodu
  • deti - neexistuje dostatok dôkazov o bezpečnosti ľanového oleja, keď ho užívajú deti, aj keď konzumácia malého množstva ľanových semienok je bezpečná
  • dojčiace matky - o bezpečnosti ľanového oleja pre dojčiace ženy nie je dostatok spoľahlivých informácií
  • ľudia s poruchami krvácania - ľanový olej môže zvýšiť riziko krvácania, takže každý, kto má poruchu krvácania, by sa mal porozprávať so svojím lekárom skôr, ako bude ľanový olej používaný v potravinách, vo forme doplnkov alebo ako lokálnu liečbu
  • chirurgický zákrok - ľanový olej by sa mal prestať užívať najmenej dva týždne pred chirurgickým zákrokom a počas počiatočného obdobia zotavenia, aby sa zabránilo krvácaniu
  • osoby, ktoré užívajú lieky na zrážanie krvi - užívanie ľanového oleja spolu s liekmi, ktoré spomaľujú zrážanie krvi (napr. aspirín, diklofenak, warfarín atď.), môže zvýšiť riziko krvácania a podliatin

zdroj: healthline.com, verywellhealth.com, nwapain.com

Iné Výživové doplnky

Hliva ustricová

Hliva ustricová nie je len vynikajúca jedlá huba, ale je tiež mimoriadne výživná a plná antioxidantov.

Moringa

Moringa je "zázračný strom", ktorého listy sú zdrojom mnohých základných živín. Je tiež bohatá na antioxidanty, ako je vitamín C, kvercetín i kyselina chlorogénová.

Ashwagandha

Ashwagandha je silný adaptogén, ktorý sa už viac ako 3 000 rokov používa na zmiernenie stresu, energetickej hladiny a zlepšenie koncentrácie.

Oreganový olej

Oreganový olej je účinné prírodné antibiotikum, protiplesňové činidlo a silný antioxidant, ktorý pomáha chrániť telo pred poškodením voľnými radikálmi.

Bacopa

Bacopa je po celé storočia používaná na zlepšenie pamäti, zníženie úzkosti a stresu a môže pomôcť znížiť príznaky ADHD.

Rhodiola

Rhodiola sa celé storočia používa na liečbu úzkosti, únavy, depresie a na zníženie stresu.

Cordyceps

Cordyceps je druh liečivých húb, o ktorých sa hovorí, že majú antioxidačné a protizápalové účinky.

Neem

Listy neemu obsahujú viac ako 130 rôznych druhov biologických zlúčenín, ktoré pomáhajú ničiť rakovinové bunky a škodlivé baktérie, pomáhajú chrániť telo pred starnutím a udržujú zdravú ústnu dutinu.