Spirulina

Spirulina

Spirulina patrí medzi najobľúbenejšie doplnky na svete. Je to druh siníc, čo je rodina jednobunkových mikróbov, ktoré sa často označujú ako modrozelené riasy a rastie v sladkej aj slanej vode. Rovnako ako rastliny, aj sinice môžu produkovať energiu zo slnečného žiarenia pomocou procesu nazývaného fotosyntéza.

Spirulinu konzumovali starí Aztékovia, ale opäť sa stala populárnou, keď NASA navrhla, že by mohla byť pestovaná vo vesmíre na použitie astronautmi.

Výživová hodnota v spiruline

Spirulina je mimoriadne bohatá na veľa výživných látok a antioxidantov, ktoré môžu prospieť vášmu telu a mozgu.

Jedna polievková lyžica (7 g) sušeného prášku spiruliny obsahuje:

  • bielkoviny: 4 gramy, považujú sa za kompletný zdroj vysoko kvalitných bielkovín a v množstve bielkovín na gram sa často porovnávajú s vajcami. Proteín v spiruline je vysoko využiteľný a má mieru čistého využitia proteínu medzi 50 - 61%.
  • vitamín B1 (tiamín): 11% ODD, tento vitamín je nevyhnutný pre trávenie tukov a bielkovín. Často sa užíva na zvýšenie energie, zdravia očí, mozgových funkcií a na zlepšenie fungovania nervov.
  • vitamín B2 (riboflavín): 15% ODD
  • vitamín B3 (niacín): 4% ODD
  • meď: 21% ODD
  • železo: 11% ODD, spirulina je obľúbeným jedlom pre vegetariánov a vegánov, pretože je jedným z najlepších rastlinných zdrojov železa. Aj pre tých, ktorí konzumujú mäso, má vysoko vstrebateľnú formu železa, ktorá je šetrná k tráviacemu systému.
  • vápnik: spirulina má tiež neuveriteľne vysoký obsah vápnika, viac ako 26-násobok vápnika v mlieku

Obsahuje tiež slušné množstvo horčíka, draslíka a mangánu a malé množstvo takmer každej ďalšej živiny, ktorú potrebujeme. Rovnaké množstvo navyše obsahuje iba 20 kalórií a 1,7 g stráviteľných sacharidov, malé množstvo tuku - okolo 1 g - vrátane omega-6 a omega-3 mastných kyselín v pomere približne 1,5–1,0. Poskytuje všetky potrebné aminokyseliny, ktoré naše telo potrebuje.

Často sa tvrdí, že spirulina obsahuje vitamín B12, ale to nie je pravda. Obsahuje pseudovitamín B12, o ktorom sa nepreukázalo, že by bol u ľudí účinný.

Spirulina a jej vplyv na zdravie

Spirulina môže pomôcť vyrovnať hladinu cukru v krvi

Štúdie ukazujú, že spirulina môže byť obzvlášť užitočná pri vyrovnávaní hladiny cukru v krvi a v niektorých prípadoch môže byť dokonca rovnako účinná ako liečba cukrovky. Ďalšie štúdie ukazujú, že nielenže znižuje hladinu cukru v krvi, ale môže tiež znižovať hladinu HbA1c, ktorá je dlhodobým ukazovateľom hladiny cukru v krvi.

Revízna štúdia z roku 2018 zistila, že suplementácia spiruliny významne znížila hladinu glukózy v krvi nalačno u ľudí. Vysoká hladina cukru v krvi nalačno je častým problémom ľudí s cukrovkou typu 1 a 2. To naznačuje, že doplnky spiruliny môžu ľuďom pomôcť pri liečbe cukrovky. ;Tieto výsledky naznačujú, že spirulina je sľubnou potravinou na podporu liečby cukrovky 2. typu.

Štúdia na zvieratách z roku 2017 podporuje myšlienku, že spirulina môže pomôcť pri liečbe cukrovky. V tejto štúdii vedci podávali myšiam s cukrovkou 1. typu spirulinu perorálne. Výsledkom bolo, že myši preukázali:

  • zníženú hladinu cukru v krvi
  • vyššie hladiny inzulínu
  • vylepšené markery pečeňových enzýmov

Vedci poznamenávajú, že antioxidačný účinok spiruliny môže byť užitočný pri liečbe cukrovky 1. typu.

Spirulina pomáha znižovať hladiny cholesterolu

Štúdie naznačujú, že doplnky spiruliny môžu znižovať celkový cholesterol.
Cholesterol je nezdravý tuk v krvi človeka, ktorý odborníci na medicínu spájajú so srdcovými chorobami.

Systematické preskúmanie a metaanalýza z roku 2016 naznačuje, že užívanie doplnkov spiruliny môže mať pozitívny vplyv na krvné lipidy, čo sú tuky v krvi. V štúdii sa zistilo, že spirulina významne znižuje celkový cholesterol a znižuje LDL - „zlý“ cholesterol, zatiaľ čo zvyšuje HDL - „dobrý“ cholesterol. Štúdia z roku 2013 tiež podporuje toto zdravotné tvrdenie. Vedci zistili, že užívanie 1 g spiruliny každý deň znížilo celkový cholesterol účastníkov po 3 mesiacoch.

Spirulina udržuje zdravé srdce

Rozsiahla štúdia z roku 2016 zistila, že pravidelné konzumovanie spiruliny počas 3 mesiacov znížilo krvný tlak ľudí, ktorí mali nadváhu a hypertenziu. Vysoký krvný tlak a hladina cholesterolu súvisia s ochorením srdca. Pretože spirulina môže znižovať obidva tieto rizikové faktory, je možné, že by mohla pomôcť predchádzať srdcovým chorobám. Môže to byť spôsobené znížením cholesterolu, protizápalovými a antioxidačnými účinkami spiruliny.

Spirulina obsahuje kyselinu gama linolénovú (GLA) a omega-3

Spirulina obsahuje 65% bielkovín a aminokyselín vrátane esenciálnej mastnej kyseliny gama linolénovej (GLA), ktorá si získala veľkú pozornosť pre svoje protizápalové vlastnosti, najmä ak sa užíva s inými kvalitnými doplnkami Omega-3. GLA je ťažké nájsť v zdroji potravy a zvyčajne si ju musí telo vytvárať. Spirulina je jednou z mála potravín s prirodzeným obsahom GLA. Okrem GLA obsahuje spirulina aj omega 3, 6 a 9 a má obzvlášť vysoký obsah omega-3.

Spirulina obsahuje silné antioxidanty

Antioxidanty sú silné látky, ktoré chránia naše bunky pred poškodením. Vďaka desaťročiam výskumu mnohí z nás chápu dôležitosť konzumácie dostatku antioxidantov z prírodných zdrojov a spirulina je skvelou voľbou.

Antioxidant, ktorý robí spirulinu jedinečnou, sa nazýva fykocyanín, ktorý je silným protizápalovým prostriedkom. Spirulina bola testovaná nezávislým laboratóriom a zistilo sa, že má ORAC (kyslík radikálovú absorpčnú kapacitu) viac ako 24 000, čo je štvornásobok skóre ORAC čučoriedok. Skóre ORAC sa zvyčajne používa na meranie antioxidačnej schopnosti a koncentrácie v rôznych potravinách.

Spirulina môže pomôcť alergikom

Niektoré výskumy naznačujú, že spirulina môže byť užitočná pre ľudí s alergiami a alergickými reakciami. Je to možné kvôli tomu, že znižuje zápal, ktorý vedie k upchatiu nosa a ďalším problémom. Existujú dôkazy, že spirulina by mohla pomôcť zlepšiť príznaky tohto ochorenia.

Štúdia z roku 2013 uvádza, že spirulina môže zmierniť zápal nosa a znížiť histamín v tele. V porovnaní s placebom môže znižovať príznaky alergickej rinitídy vrátane:

  • nádchy
  • kýchania
  • upchatia nosa
  • svrbenia

Recenzia z roku 2011 poznamenáva, že existuje dostatočné množstvo dôkazov o pozitívnych účinkoch spiruliny na alergickú rinitídu, je však potrebné vykonať rozsiahle štúdie, kým vedci nezistia jej skutočný vplyv.

Spirulina pomáha odstraňovať ťažké kovy z tela

Spirulina sa môže v tele viazať s ťažkými kovmi a pomáha ich odstraňovať. Má tiež mimoriadne vysoký obsah chlorofylu, ktorý pomáha odstraňovať toxíny z krvi a posilňovať imunitný systém. Jedna štúdia zistila, že 500 mg spiruliny denne v kombinácii s doplnkom zinku stačí na zníženie toxicity arzénu takmer o polovicu!

Nové poznatky tiež naznačujú, že sa viaže s rádioaktívnymi izotopmi a môže byť užitočáé pri vystavení rádioaktivite alebo pri rádioterapii.

Spirulina znižuje poškodenie svalov a zvyšuje vytrvalosť

Je známe, že spirulina zvyšuje spaľovanie tukov počas cvičenia. Vďaka vysokému obsahu antioxidantov je prospešná pri znižovaní oxidácie vyvolanej cvičením, ktorá vedie k svalovej únave a neschopnosti nabrať svaly.

Štúdie zistili, že spirulina zvyšuje výdrž a znižuje poškodenie svalov pri cvičení.

Spirulina ako doplnok výživy

Spirulina je dostupná vo forme prášku, ktorý je najmenej nákladný, ale s výraznou chuťou alebo Spirulina vo forme tabliet, ktoré sa ľahko užívajú a nemajú nepríjemnú chuť.

Štandardná denná dávka spiruliny je 1–3 gramy, ale účinne sa používajú dávky až 10 gramov denne.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky užívania spiruliny

Bezpečnosť

  • Ľudia s alergiou na morské plody, morské riasy a inú morskú zeleninu by sa mali vyhnúť spiruline.
  • Ak máte ochorenie štítnej žľazy, autoimunitné poruchy, dnu, obličkové kamene, fenylketonúriu alebo ste tehotná alebo dojčíte, spirulina pre vás nemusí byť vhodná. Pred užitím by ste sa mali poradiť so svojím lekárom.
  • Je možné, že spirulina pestovaná vo voľnej prírode môže absorbovať toxíny z vody, ako sú mikrocystíny (o ktorých je známe, že spôsobujú vážne poškodenie pečene), znečisťujúce látky a ťažké kovy. Väčšina spiruliny predávanej na Slovensku sa však pestuje v laboratóriách.

Vedľajšie účinky

Aj keď je s užívaním spiruliny spojených málo nežiaducich účinkov, konzumácia spiruliny môže v niektorých prípadoch spôsobiť bolesti hlavy, alergické reakcie, bolesti svalov, potenie a nespavosť.

zdroj: en.wikipedia.org, verywellhealth.com, wellnessmama.com, medicalnewstoday.com