Lecitín

Lecitin

Lecitín, ktorého názov vznikol zo starogréckeho λέκιθος (lekithos), čo znamená žĺtok, je klasický názov pre fosfatidylcholín a spoločný výraz pre všetky lipidy, presnejšie fosfolipidy, ktoré sú zložené z mastnej kyseliny, glycerolu, kyseliny fosforečnej a cholínu. Tie sú zložkou vonkajšej bunkovej membrány živočíchov a rastlín. Lecitín je sprievodnou látkou tukov a mastných kyselín a zvlášť hojne sa nachádza vo vaječných žĺtkoch a bunkách semien rastlín.

Lecitín dovoľuje emulgovať (zmiešať) tuky a vodu a je teda dôležitým prírodným tenzidom (emulgátorom) pre potraviny a krmivo. V Európskej únii je lecitín povolený ako prídavná látka do potravín (E 322). V zozname zložiek sú uvedené ako lecitín, sójový lecitín alebo práve E 322. V medicíne a kozmetike býva tiež využívaný ako aditívum, v dietológiu ako potravinový doplnok.

Lecitínové produkty, ako extrakt zo sójových bôbov, slnečnicových semien alebo vajec, obsahujú v závislosti od zdroja vedľa lecitínu pre vylepšenie tiež ďalšie fosfolipidy ako sfingomyelín a glykolipidy. Aj tieto skupiny látok majú podobné vlastnosti ako lecitín a tiež sa používajú ako emulgátory. Diel polárnych lipidov (nerozpustné v acetóne) musí podľa príslušnej smernice EÚ zodpovedať minimálne 60% lecitinových produktov.

Lecitín a jeho vplyv na zdravie

Lecitín znižuje hladinu cholesterolu

Najznámejšou výhodou lecitínu je jeho schopnosť znižovať hladinu cholesterolu. Vedci zistili, že sójový lecitín môže prispievať k zvyšovaniu HDL (dobrého) cholesterolu a znižovaniu LDL (zlého) cholesterolu v krvných profiloch. Sójový proteín poskytuje ľuďom, ktorí ho užívajú na liečbu cholesterolu, ďalšiu podporu kvôli ďalším zložkám, ktoré sója ponúka.

Lecitín zlepšuje zdravie srdca

Lecitín, ktorý pochádza zo sóje, môže zlepšiť kardiovaskulárne zdravie, najmä ak už máte riziko vzniku vysokého krvného tlaku alebo srdcových chorôb. Vyplýva to z malej štúdie, v ktorej účastníci dostali sójové výrobky vrátane lecitínových prísad.

Lecitín pomáha dojčiacim matkám

Niektorí odborníci na dojčenie odporúčajú lecitín ako riešenie na prevenciu opakovaných upchatých mliečnych kanálikov. Kanadská nadácia pre dojčenie odporúča na vyskúšanie tejto výhody dávku 1 200 mg štyrikrát denne. Predpokladajú, že lecitín môže znižovať viskozitu materského mlieka, takže je menej pravdepodobné, že upchá mliečne kanály v prsníku.

Lecitín pomáha zlepšovať trávenie

Lecitín bol testovaný u ľudí s ulceróznou kolitídou na zlepšenie trávenia. Emulgačné vlastnosti lecitínu prispievajú k reťazovej reakcii, ktorá zlepšuje hlien v čreve, uľahčuje tráviaci proces a chráni jemnú výstelku tráviaceho systému.

Aj keď nemáte ulceróznu kolitídu, zvážte použitie lecitínu, ak máte syndróm dráždivého čreva alebo iný stav, ktorý ovplyvňuje váš tráviaci proces.

Lecitín môže bojovať s príznakmi demencie

Lecitín obsahuje cholín, čo je chemická látka, ktorú mozog používa na komunikáciu. Klinické výskumy naznačujú, že strava bohatá na cholín môže viesť k ostrejšej pamäti a pomôcť ľuďom trpiacim Alzheimerovou chorobou.

Lipidové látky, ktoré obsahujú cholín, ako napríklad lecitín, môžu zlepšiť funkčné dráhy mozgu. Existujú určité protichodné dôkazy o tom, či je možné lecitín použiť na liečbu ľudí s neurologickými stavmi a stavmi nervového systému, ale výskum tejto výhody lecitínu je sľubný a posúva sa vpred.

Lecitín ako doplnok výživy

Lecitín je dostupný vo forme tabliet, kapsúl, granúl, prášku, kvapaliny. Neexistujú žiadne pokyny pre správne použitie lecitínu, aj keď mnoho výrobcov podporuje dennú dávku 2 400 mg pre dospelých. Spravidla nikdy neprekračujte odporúčané dávkovanie na štítku produktu.

Lecitínové doplnky sú zvyčajne odvodené zo slnečnicových semien, vajec alebo sójových bôbov. Sója je najčastejšou zložkou, ktorá sa používa na výrobu doplnkov lecitínu. Niekedy sa tiež používajú živočíšne tuky, ryby a kukurica.

Zatiaľ čo sójový lecitín má tendenciu byť vo forme granulovaných kapsúl, môžete si kúpiť slnečnicový lecitín aj v práškovej a tekutej forme. Slnečnicový lecitín nie je taký častý, ale niektorí ľudia ho majú radšej, najmä ak sa snažia vyhnúť geneticky modifikovaným organizmom (GMO) v potravinách.

Zatiaľ čo sója je pri hromadnej výrobe niekedy geneticky modifikovaná, slnečnicové semená nie. Proces extrakcie je šetrnejší aj k slnečnicovému lecitínu. Extrakcia lecitínu zo slnečnicových semien nevyžaduje náročné chemikálie.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky lecitínu

Bezpečnosť

Aj keď sa lecitínové doplnky všeobecne považujú za bezpečné, nie sú regulované rovnako ako lieky na predpis. Preto je dôležité poradiť sa s lekárom skôr, ako začnete užívať lecitín alebo akýkoľvek iný doplnok, najmä ak máte zdravotný stav, máte alergie alebo užívate lieky akéhokoľvek druhu.

Je známe, že sa vyskytujú alergické reakcie, aj keď sú pomerne zriedkavé, dokonca aj u ľudí s alergiou na sóju. Lecitín vyrobený zo sójových bôbov neobsahuje dostatočné množstvo sójového proteínu na vyvolanie alergie, tvrdia odborníci z FARRP (University of Nebraska’s Food Allergy Research and Resource Program).

Ako preventívne opatrenie by sa lecitín nemal používať u žien, ktoré dojčia, sú tehotné alebo sa snažia otehotnieť, pokiaľ nie sú pod vedením pôrodníka-gynekológa. Deti by sa mali vyhnúť lecitínu kvôli chýbajúcemu výskumu o bezpečnosti.

Vedľajšie účinky

Časté vedľajšie účinky lecitínu môžu zahŕňať zvýšené slinenie, zníženú chuť do jedla, hnačku, nevoľnosť, bolesť brucha a nadúvanie.

zdroj: healthline.com, cs.wikipedia.org, verywellhealth.com