Moringa

Moringa

Moringa oleifera je rastlina, ktorá je cenená pre svoje zdravotné výhody už tisíce rokov. Ide o pomerne veľký strom pochádzajúci zo severnej Indie. Vyskytuje sa pod rôznymi názvami, napríklad "strom života", "paličky", "zázračný strom", ale aj chren alebo ben olej.

Takmer všetky časti stromu sa konzumujú alebo sa používajú ako prísady do tradičných bylinných liekov. Platí to najmä pre listy a struky, ktoré sa bežne konzumujú v niektorých častiach Indie a Afriky.

Listy moringy sú vynikajúcim zdrojom mnohých vitamínov a minerálov.

Jedna šálka čerstvých nasekaných listov (21 gramov) obsahuje:

  • bielkoviny: 2 gr
  • vitamín B6: 19% ODD
  • vitamín C: 12% ODD
  • železo: 11% ODD
  • riboflavín (B2): 11% ODD
  • vitamín A (z beta-karoténu): 9% ODD
  • horčík: 8% ODD

V strave ľudí v rozvojových krajinách niekedy chýbajú vitamíny, minerály a bielkoviny. V týchto krajinách môže byť moringa oleifera dôležitým zdrojom mnohých základných živín.

Existuje však jedna nevýhoda: listy moringy môžu tiež obsahovať vysoké hladiny antinutrientov, ktoré môžu znižovať absorpciu minerálov a bielkovín. 

Moringa oleifera je bohatá na antioxidanty, čo sú zlúčeniny, ktoré pôsobia proti voľným radikálom vo vašom tele. Vysoká hladina voľných radikálov môže spôsobiť oxidačný stres, ktorý súvisí s chronickými chorobami, ako sú srdcové choroby a cukrovka 2. typu. Niekoľko antioxidačných rastlinných zlúčenín sa našlo v listoch moringy.

Okrem vitamínu C a betakaroténu sem patria:

  • kvercetín - tento silný antioxidant môže pomôcť znížiť krvný tlak
  • kyselina chlorogénová - ktorá sa tiež nachádza vo veľkej miere v káve, môže pomôcť zmierniť hladinu cukru v krvi po jedle

Jedna štúdia u žien zistila, že užívanie 1,5 čajovej lyžičky (7 gramov) prášku z listov moringy každý deň po dobu troch mesiacov významne zvýšilo hladinu antioxidantov v krvi.

Extrakt z listov moringy sa môže tiež použiť ako konzervant potravín - zvyšuje trvanlivosť mäsa znížením oxidácie.

Moringa a jej vplyv na zdavie

Moringa môže znižovať hladinu cukru v krvi

Vysoká hladina cukru v krvi môže byť vážnym zdravotným problémom. Je to typická charakteristika cukrovky. Vysoká hladina cukru v krvi časom zvyšuje riziko mnohých vážnych zdravotných problémov vrátane srdcových chorôb. Z tohto dôvodu je dôležité udržiavať hladinu cukru v krvi v zdravých medziach.

Niekoľko štúdií preukázalo, že moringa môže pomôcť znížiť hladinu cukru v krvi. Väčšina dôkazov je však založená na štúdiách na zvieratách. Existuje iba niekoľko štúdií založených na ľuďoch a tieto štúdie majú spravidla nízku kvalitu. Jedna štúdia na 30 ženách preukázala, že užívanie 1,5 čajovej lyžičky prášku z listov moringy každý deň počas troch mesiacov znížilo hladinu cukru v krvi nalačno v priemere o 13,5%. Ďalšia malá štúdia uskutočnená na šiestich ľuďoch s cukrovkou zistila, že pridanie 50 gramov listov moringy do jedla znížilo zvýšenie hladiny cukru v krvi o 21%.

Vedci sa domnievajú, že tieto účinky spôsobujú rastlinné zlúčeniny, ako sú izotiokyanáty.

Moringa môže znižovať zápaly

Zápal je prirodzená reakcia tela na infekciu alebo poranenie. Je to nevyhnutný ochranný mechanizmus, ale môže sa stať hlavným zdravotným problémom, ak bude pretrvávať dlhší čas. Trvalý zápal je spojený s mnohými chronickými zdravotnými problémami vrátane srdcových chorôb a rakoviny.

Väčšina celých druhov ovocia, zeleniny, bylín a korenín má protizápalové vlastnosti. Miera, do akej môžu pomôcť, však závisí od typov a množstva protizápalových zlúčenín, ktoré obsahujú. Vedci sa domnievajú, že izotiokyanáty sú hlavnými protizápalovými zlúčeninami listov, strukov a semien moringy. Zatiaľ sa však výskum obmedzoval na štúdie na skúmavkách a na zvieratách. Uvidíme, či má moringa podobné protizápalové účinky aj na človeka.

Moringa môže pomôcť sexuálnemu životu

Stres môže ovplyvňovať a sexuálny život. Môže znížiť hladinu hormónov, zvýšiť hladinu kortizolu a znížiť dopamín na zníženie libida.

V štúdiách na zvieratách sa ukázalo, že moringa nielenže znižuje hladinu kortizolu, ale môže tiež prirodzene zvyšovať hladinu testosterónu, ktorý je známym podporovateľom sexuálnej túžby. V jednej štúdii extrakt z moringy pôsobil na zvýšenie sexuálnej výkonnosti u stresovaných potkanov potlačením kortizolu a zvýšením testosterónu.

Moringa môže pomôcť pri rovnováhe hormónov

Menopauza môže vyradiť ženské hormóny z miery - ale moringa môže pomôcť poskytnúť úľavu.

Jedna štúdia zistila, že ženy po menopauze, ktoré užívali tri mesiace kombináciu prášku z listov moringy a prášku z listov amarantu, mali nielen znížené markery oxidačného stresu, ale mali tiež lepšiu hladinu glukózy nalačno a zvýšené hladiny hemoglobínu, čo by mohlo znamenať viac vyvážených hormónov. Moringa sa tiež dáva do súvislosti so zlepšeným zdravím štítnej žľazy, ktoré kontroluje hormóny súvisiace s energiou, spánkom a trávením.

Moringa môže chrániť pečeň

Myslite na svoju pečeň ako na detoxikátor tela. Filtruje krv, detoxikuje chemikálie a metabolizuje tuky - a moringa jej môže pomôcť, aby fungovala lepšie.

Moringa obsahuje vysoké koncentrácie polyfenolov na reverznú oxidáciu v pečeni a predbežný výskum ukázal, že konzumácia moringy pomáha znížiť fibrózy pečene a chrániť pred poškodením pečene.

Moringa môže zlepšiť trávenie

Prášok z listov moringy obsahuje asi 30% vlákniny, väčšinou nerozpustnej, čo potrebujete nielen na trávenie, ale tiež môže znížiť riziko ochorenia.

Moringa je prírodné antibiotikum a je antibakteriálna a môže pomôcť inhibovať rast rôznych patogénov, ktoré môžu spôsobiť zažívacie ťažkosti. Ukázalo sa, že protizápalové vlastnosti moringy pomáhajú pri poruchách trávenia, ako je kolitída; plus nedávna štúdia na myšiach zistila, že môže zlepšiť črevné baktérie.

Moringa môže podporovať zdravie mozgu

Odhaduje sa, že každý ôsmy človek vo veku nad 65 rokov má Alzheimerovu chorobu.

List moringy má vysoký obsah vitamínov C a E, ktoré bojujú proti oxidačnému stresu spojenému s Alzheimerovou chorobou. Štúdie Alzheimerovej choroby a demencie na zvieratách ukazujú sľubné výsledky. Ďalšie dobré správy sú, že moringa bola tiež spájaná so zvýšeným dopamínom a serotonínom („šťastnými hormónmi“) a pri ďalšom výskume by mohla v budúcnosti pomôcť pri liečbe depresie.

Moringa ako výživový doplnok

Moringa sa predáva v obchodoch so zdravou výživou a online vo forme kapsúl, práškov a extraktov. K dispozícii sú tiež sušené listy, struky a semená.

Neexistuje všeobecne odporúčané dávkovanie moringy. Postupujte podľa pokynov na obale produktu a neprekračujte denné dávkovanie uvedené na štítku. Ak chcete zjesť semená, vyberte semienko a vláknitý obal (ako by ste to urobili so slnečnicou) a skonzumujte vnútorné jadro. Semená môžu mať u niektorých ľudí laxatívny účinok. Odporúča sa začať s iba jedným alebo dvoma semenami denne, aby ste zistili, ako na vás pôsobia, a potom pomaly pridávajte ďalšie.

Moringu skladujte vo vzduchotesných nádobách chránených pred svetlom a teplom.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky užívania moringy

Bezpečnosť

Používanie moringy pre tehotné ženy alebo dojčiace matky môže byť nebezpečné kvôli chemikáliám, ktoré sa môžu nachádzať v koreňoch, kôre alebo kvetoch rastliny; štúdie ukazujú, že konzumácia týchto častí rastliny môže spôsobiť stiahnutie maternice.

Pretože moringa môže znižovať hladinu cukru v krvi a krvný tlak, nemiešajte moringu s liekmi na liečbu cukrovky alebo krvného tlaku.

Inak sa listový prášok považoval v štúdiách na ľuďoch za bezpečný, a to aj vo väčších dávkach, ako je obvyklé.

Vedľajšie účinky

Moringa môže mať laxatívne vedľajšie účinky, ak sa konzumuje vo veľkom množstve alebo vedie k žalúdočnej nevoľnosti, preto odporúčame začať s malou dávkou - ½ až 1 čajovou lyžičkou denne.

zdroj: healthline.com, indbodygreen.com, verywellhealth.com