Betaín

Betain

Betaín, ktorý sa oficiálne nazýva trimetylglycín alebo bezvodý betaín, je zlúčenina, ktorú možno nájsť v rastlinách v 2 rôznych formách, a to cholín a glycín betaín. Látku je možné prirodzene nájsť v ľudskom tele a je účinná, pretože produkuje karnitín a podporuje bunkovú reprodukciu a funkcie pečene.

Je tiež veľmi prospešný pre metabolizmus aminokyselín, ktoré sa dodatočne nazývajú homocysteín. Ukázal sa tak efektívny, že dokonca aj Úrad pre kontrolu potravín a liečiv alebo FDA v Spojených štátoch amerických schválil betaín na liečbu ochorenia spôsobeného vysokými hladinami homocysteínu v ľudskom tele.

Betaín sa prvýkrát našiel v cukrovej repe. Odtiaľ pochádza aj jeho názov. Od tohto okamihu bolo objavených mnoho ďalších betaénov. Najobľúbenejší je trimetylglycín alebo glycín betaín. Betaín je zvyčajne aktívnou súčasťou rôznych produktov. Najznámejší je betaín HCI. Obsahuje kyselinu chlorovodíkovú, vitamín, betaín a niekedy pepsín. Tento konkrétny produkt sa používa ako tráviaca pomôcka pri problémoch, ako je:

  • kyslý reflux
  • plynové pálenie záhy
  • citlivosti
  • alergie
  • kvasinky
  • astma
  • rusacea

Betaín HCI môže byť extrémne kyslý, a preto je užitočný pre tráviaci systém. Pomáha tráveniu nastavením správnej hodnoty pH v žalúdku. Produkt betaín tiež aktivuje tráviace enzýmy a zabíja tak škodlivé organizmy, ktoré sa nachádzajú v potravinách.

Betaín obsahuje negatívne katiónové zlúčeniny, ako je karboxylát, a pozitívne zlúčeniny, ako je fosfónium a kvartérne amónium. Existujú vedci, ktorí používajú betaíny ako rôzne organické osmolyty na liečbu vysokých teplôt, slanosti a osmotického stresu. Betaíny, ktoré sa hromadia intracelulárne, zadržiavajú vodu v bunkách a bojujú proti dehydratácii. V neposlednom rade táto látka zosilňuje DNA a neumožňuje vývoj rôznych sekundárnych štruktúr.

Odporúčané užívanie betaínu

Betaín je veľmi účinný, ak sa užíva pred jedlom, a môžu ho užívať osoby so žlčníkovými kameňmi, astmou, alergiami a akýmikoľvek inými stavmi, ktoré bránia žalúdku produkovať dostatok kyseliny. Betaín sa nemá užívať, keď sa u vás vyskytnú príznaky pálenia záhy alebo ak je známe, že máte závažné ochorenie pažeráka a žalúdka.

Betaín a jeho vplyv na zdravie

Betaín má nespočetné množstvo zdravotných výhod. V prvom rade je nápomocný pri trávení tukov a bielkovín. Preto by tí, ktorí majú problémy s tvorbou kyselín v žalúdku alebo majú nedostatok enzýmov, mali užívať doplnky stravy s obsahom betaínu. S vekom sa enzýmy pomaly znižujú. To spôsobuje neznášanlivosť niektorých potravín a nižšiu výdrž. Taktiež trvá viac času, kým sa výživné látky vstrebú v systéme. Tento konkrétny stav vedie k mnohým ďalším ochoreniam, ako je:

  • reumatoidná artritída
  • zápal žalúdka
  • kandidové infekcie
  • artroskleróza
  • astma

Nízka hladina látok žalúdočnej kyseliny navyše generuje parazitárne a bakteriálne infekcie. Jednotlivci, ktorí majú akné, žlčové kamene, candidu albicanis a alergie, zvyčajne neprodukujú dostatok žalúdočnej kyseliny. Všetky tieto zdravotné problémy je teraz možné vyriešiť pomocou doplnkov betaínu. Betaín pomáha transformovať pepsinogén na pepsín, čím podporuje trávenie rôznych bielkovín. Tiež udržuje správnu hladinu pH v zažívacom trakte a chráni žalúdok pred baktériami.

Betaín je užitočný nielen na trávenie, ale na množstvo ďalších ochorení. Napríklad je prospešný pre ľudí, ktorí trpia rôznymi srdcovými chorobami. Ak sa používa s kyselinou listovou, vitamínmi B12 a B6, znižuje vyššie množstvo homocysteínu, ktoré by mohlo spôsobiť mŕtvicu alebo problémy so srdcom. Navyše homocysteín vo vysokých hladinách generuje aterosklerózu. V niektorých zriedkavých prípadoch mohol betaín zvyšovať hladinu cholesterolu. Preto by ste sa mali vždy predtým, ako začnete užívať akýkoľvek doplnok s betaínom, opýtať svojho lekára a podstúpiť nejaké testy.

Ďalším ochorením súvisiacim s vysokou hladinou homocysteínu, ktorý sa dá vyliečiť betaínom, je homocystinúria. To vedie k osteoporóze a tiež srdcovým chorobám. V týchto prípadoch je betaín mimoriadne prospešný znížením hladiny homocysteínu. Betaín tiež lieči choroby pečene bojom proti tukovým usadeninám. Hlavnými príčinami týchto usadenín sú cukrovka, obezita a zneužívanie alkoholu. V neposlednom rade môže byť betaín používaný v zubných pastách účinný pri suchu v ústach.

Betaín je veľmi zložitý enzým. Podporuje procesy sekvenovania DNA a PCR alebo polymerázovej reťazovej reakcie. Tiež zabraňuje rôznym sekundárnym štruktúram, ktoré sa môžu vyvinúť v niektorých molekulách DNA, a podmienkam, ktoré by s nimi mohli prísť. Betaín navyše lieči depresiu a nealkoholickú steatohepatitídu.

Betaín môže byť prospešný aj pre:

  • kandidové infekcie
  • črevné parazity
  • grganie
  • nadúvanie
  • nedostatok železa
  • akné
  • nevoľnosť
  • rozšírené cievy
  • plynatosť
  • prasknuté alebo slabé nechty na rukách
  • zažívacie ťažkosti
  • svrbenie konečníka
  • zápach z úst
  • potravinové alergie
  • zápcha
  • hnačka

Riziká užívania betaínu

Vedľajšie účinky

Aj keď je betaín pomerne bezpečný doplnok, môžu sa vyskytnúť niektoré vedľajšie účinky, ak sa užívajú vo vysokých dávkach. Môže to byť vyššia hladina cholesterolu u osôb s ochorením obličiek alebo obéznych, osoby s nauzeou, žalúdočnými problémami a hnačkami.

Zdravotné výhody

Existujú rôzne prípadové štúdie, ktoré odhaľujú význam betaínu pre ľudský organizmus. Jedna konkrétna štúdia sa napríklad snažila vidieť výhody betaínu pri znižovaní homocysteínu. Štúdie sa zúčastnilo 42 účastníkov. Boli obézni a počas 12 týždňov im bolo podávané buď placebo, alebo betaín. Tiež dodržiavali určitú hypoenergetickú stravu. Na konci výskumnej štúdie si špecialisti všimli, že skupina, ktorá užívala betaín, mala nižšiu koncentráciu homocysteínu v plazme.

Uskutočnili sa ďalšie štúdie, ktoré sledovali zdravotné dôsledky užívania betaínu pre zníženie hladín homocysteínu. Dokázali, že ak sa užíva vo vysokých dávkach alebo pri diéte, stále znižuje koncentráciu homocysteínu. Jedna konkrétna štúdia odhalila, že betaín je prospešný pre kardiovaskulárne zdravie.

Ďalšej skúšky sa zúčastnilo 8 mužov. Boli v strave s nízkym obsahom cholínu a betaínu, s vysokým obsahom cholínu a betaínu, s vysokým obsahom cholínu, s doplnkom cholínu, s vysokým obsahom betaínu alebo s obsahom betaínu. Bolo pozorované, že všetky jedlá a doplnky obsahujúce betaín znižujú homocysteín v plazme až po 6 hodinách od požitia. Ostatné doplnky a jedlá zvyšovali koncentrácie homocysteínu v plazme.

zdroj: worldofenzymes.info