Gotu Kola

Gotu kola

Gotu Kola (Centella asiatica, alebo po slovensky pupkovník ázijský) sa používa na liečbu mnohých ochorení po tisíce rokov v Indii, Číne a Indonézii. Používala sa na hojenie rán, na zlepšovanie duševnej čistoty a na liečenie ochorení pokožky, ako je lepra a psoriáza.

Niektorí ľudia ju používajú na liečbu respiračných infekcií, ako je napríklad prechladnutie, a v minulosti sa na tento účel používala v Číne. Pomenovali ju „prameň života“, pretože podľa legendy žil starodávny čínsky bylinkár viac ako 200 rokov v dôsledku užívania gotu kola.

Gotu kola sa historicky používala aj na liečbu syfilisu, hepatitídy, žalúdočných vredov, psychickej únavy, epilepsie, hnačiek, horúčky a astmy. V súčasnosti sa v USA a v Európe gotu kola najčastejšie používa na liečbu kŕčových žíl a chronickej žilovej nedostatočnosti, čo je stav, pri ktorom sa v nohách hromadí krv. Používa sa tiež v mastiach na liečbu psoriázy a na hojenie menších rán.

Podľa prehľadu štúdií obsahuje gotu kola zlúčeniny ako triterpenoidové saponíny. Vedci sa domnievajú, že tieto látky môžu byť z veľkej časti zodpovedné za údajné zdravotné výhody rastliny.

Gotu Kola a jej vplyv na zdravie

Gotu Kola môže to pomôcť posilniť kognitívne funkcie

Malá štúdia z roku 2016, porovnávala účinky extraktu gotu kola a kyseliny listovej na zvýšenie kognitívnych funkcií po mozgovej príhode. Táto malá štúdia hodnotila vplyv na tri skupiny účastníkov - jednu, ktorá užívala 1 000 mg gotu kola denne, jednu, ktorá užívala 750 mg gotu kola denne, a jednu, ktorá užívala 3 mg kyseliny listovej denne.

Aj keď gotu kola a kyselina listová boli rovnako prospešné pri zlepšovaní celkového poznávania, gotu kola bola účinnejšia pri zlepšovaní pamäťovej domény. Samostatná štúdia sa zamerala na kognitívne zosilňujúce účinky vodného extraktu gotu kola na myši. Aj keď u mladých aj starých myší došlo k zlepšeniu učenia a pamäti, účinok bol vyšší u starších myší.

Pre zlepšenie kognitívnych funkcií užívajte 750 až 1 000 mg gotu kola denne až 14 dní v kuse.

Gotu Kola môže pomôcť pri liečbe Alzheimerovej choroby

Gotu kola má schopnosť zlepšovať pamäť a nervové funkcie, čo jej dáva potenciál pri liečbe Alzheimerovej choroby. Jedna štúdia z roku 2012 na myšiach zistila, že extrakt gotu kola mal pozitívny vplyv na abnormality správania u myší s Alzheimerovou chorobou.

V laboratórnych a zvieracích štúdiách sa tiež preukázalo, že extrakt má mierny účinok na ochranu mozgových buniek pred toxicitou. To by tiež mohlo chrániť bunky pred tvorbou povlaku spojeného s Alzheimerovou chorobou. Napriek tomu je potrebný ďalší výskum, aby sa dalo presne určiť, ako by sa dala gotu kola použiť na liečbu Alzheimerovej choroby. Ak máte záujem pridať to do svojho liečebného plánu, poraďte sa pred použitím so svojím lekárom.

Pri liečbe Alzheimerovej choroby vezmite 30 až 60 kvapiek tekutého extraktu gotu kola 3x denne. Dávky sa môžu u jednotlivých výrobcov líšiť, preto vždy starostlivo postupujte podľa pokynov na fľaši.

Gotu Kola môže pomôcť znížiť úzkosť a stres

Vedci v štúdii na zvieratách z roku 2016 zistili, že gotu kola mala anti-úzkostný účinok na myši, ktoré boli 72 hodín bez spánku. Nedostatok spánku môže spôsobiť úzkosť, oxidačné poškodenie a neurozápaly.

Myši, ktoré dostávali gotu kola päť po sebe nasledujúcich dní predtým, ako podstúpili depriváciu spánku, zaznamenali podstatne menej správania podobné úzkosti. Tiež zaznamenali zlepšenie pohybovej aktivity a menšie oxidačné poškodenie. Preskúmanie z roku 2013 bylinných liekov proti úzkosti tiež dospel k záveru, že gotu kola má akútny účinok proti úzkosti. Na potvrdenie týchto zistení je však potrebný ďalší výskum.

Na zníženie úzkosti užívajte 500 mg extraktu gotu kola dvakrát denne až 14 dní v kuse. V prípade extrémnej úzkosti môžete užiť až 2 000 mg denne.

Gotu Kola môže pôsobiť ako antidepresívum

Pozitívny vplyv gotu kola na funkciu mozgu z nej môže tiež urobiť účinné antidepresívum.

Recenzia z roku 2016 podporuje tieto zistenia, čiastočne kvôli štúdii na 33 ľuďoch so všeobecnou úzkostnou poruchou. Účastníci boli požiadaní, aby užívali gotu kola namiesto svojich antidepresív po dobu 60 dní. Sami hlásili zníženie stresu, úzkosti a depresie. Ďalšia štúdia hodnotila účinok gotu kola na potkany vyvolané chronickou depresiou. Bylinkový liek mal pozitívny účinok na niektoré prvky správania, vrátane telesnej hmotnosti, telesnej teploty a srdcovej frekvencie.

Pokiaľ trpíte depresiami užívajte 500 mg gotu kola dvakrát denne až 14 dní v kuse. V čase zosilnenej depresie môžete užiť až 2 000 mg denne.

Gotu Kola môže to zlepšiť obeh a zmierniť opuch

Výskum z roku 2001 zistil, že gotu kola môže znížiť problémy so zadržiavaním tekutín, opuchom členka a obehom spojené s podstupovaním letov, ktoré trvajú dlhšie ako tri hodiny.

Účastníci, ktorí zažili mierne až stredne závažné povrchové žilové ochorenie s kŕčovými žilami, boli požiadaní, aby užívali gotu kola dva dni pred ich letom, v deň ich letu a deň po ich lete. Vedci zistili, že u účastníkov, ktorí užívali doplnok, sa vyskytla podstatne menšia retencia tekutín a opuchy členkov ako u tých, ktorí doplnok neužívali. Starší výskum tiež ukázal, že gotu kola môžu byť užitočná pri liečbe kŕčových žíl. Môže to byť preto, že gotu kola má pozitívny metabolický účinok na spojivové tkanivo cievnej steny.

Pokiaľ trpíte týmito problémami vezmite 60 až 100 mg extraktu gotu kola trikrát denne po dobu jedného týždňa, pred a po akýchkoľvek letoch. Môžete tiež masírovať postihnuté miesto lokálnym krémom s obsahom 1% extraktu gotu kola.

Gotu Kola môže to pomôcť zmierniť nespavosť

Vzhľadom na vnímanú schopnosť liečiť úzkosť, stres a depresiu sa doplnok gotu kola môže použiť aj na liečbu nespavosti, ktorá niekedy tieto stavy sprevádza. Niektorí považujú tento bylinný liek za bezpečnú alternatívu k liekom na predpis, ktoré sa používajú na liečbu nespavosti a iných porúch spánku. Aj keď starší výskum naznačuje, že gotu kola môže pomôcť pri liečbe porúch spánku, sú potrebné ďalšie štúdie, aby sa tieto zistenia potvrdili.

Pokiaľ trpíte nespavosťou užívajte 300 až 680 mg extraktu gotu kola 3x denne až 14 dní v kuse.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky užívania Gotu Kola

Bezpečnosť

Gotu kola je všeobecne dobre znášaná. Gotu kola by ste mali brať iba dva až šesť týždňov. Pred ďalším použitím si dajte dvojtýždňovú prestávku.

Pri lokálnom použití má gotu kola potenciál spôsobiť podráždenie pokožky. Predtým, ako začnete s plnou aplikáciou, mali by ste vždy vykonať skúšobný test.

Neužívajte gotu kola, ak:

  • ste tehotná
  • dojčíte
  • máte hepatitídu alebo iné ochorenie pečene
  • máte podstúpiť plánovanú operáciu v priebehu nasledujúcich dvoch týždňov
  • ste mladší ako 18 rokov
  • ste v minulosti ste mali rakovinu kože

Pred užívaním sa obráťte na svojho lekára, ak:

  • máte ochorenie pečene
  • máte cukrovku
  • máte vysoký cholesterol
  • užívate lieky ako sedatíva na spánok alebo úzkosť
  • užívate diuretiká

Vedľajšie účinky

V niektorých prípadoch môže užívanie gotu kola spôsobiť bolesti hlavy, žalúdočné ťažkosti a závraty. Začnite užívať nižšiu dávku, ktorú postupne zvyšujte až sa dostanete k úplnej dávke, aby ste znížili riziko vedľajších účinkov.

zdroj: medicalnewstoday.com, healthline.com