Izoleucín - 3 účinky na zdravie

Hashtags: Cukrovka , Svaly , Výkon , Únava
Izoleucin

Izoleucín alebo L-izoleucín, je aminokyselina, ktorá hrá kľúčovú úlohu pri tvorbe bielkovín, štiepení potravy a poskytovaní energie a zároveň napomáha rastu a hojeniu. Hrá tiež kľúčovú úlohu pri regulácii cukru v krvi.

Aj keď sa izoleucín považuje za nevyhnutný pre ľudské zdravie, telo si ho nedokáže vyrobiť. Výsledkom je, že u starších dospelých býva vyššia pravdepodobnosť výskytu nedostatku izoleucínu. Medzi príznaky nedostatku patrí úbytok svalov a chvenie svalov. Ako teda získať túto životne dôležitú organickú zlúčeninu?

Aká je funkcia izoleucínu

Izoleucín hrá úlohu pri syntéze hemoglobínu. Hemoglobín je molekula proteínu v červených krvinkách, ktorá prenáša kyslík z pľúc do tkanív tela. Izoleucín je tiež kľúčom k regulácii energie a hladiny cukru v krvi. Predpokladá sa, že aminokyselina izoleucín sprostredkováva absorpciu glukózy do bunky a rozkladá ju na energiu. Táto špecifická funkcia izoleucínu je dôvod, prečo môže pomôcť zvýšiť športový výkon a tiež pôsobiť ako hypoglykemický prostriedok.

Odporúčané produkty

Izoleucín a jeho vplyv na zdravie

Izoleucín pomáha znižovať hladinu glukózy

Výskum s použitím normálnych zvieracích subjektov odhalil, že iba jedna perorálna dávka izoleucínu významne znížila hladinu glukózy v plazme, ale podávanie leucínu a valínu neprinieslo významné zníženie. Ukazuje sa, že izoleucín je schopný stimulovať absorpciu glukózy nezávislú od inzulínu v bunkách kostrového svalstva.

Ďalšia výskumná štúdia podobne zistila, že orálne podávanie izoleucínu, ale nie leucínu, malo za následok výrazný pokles plazmatických hladín.

Izoleucín pomáha znižovať poškodenie a bolestivosť svalov

Niektorí kulturisti a športovci užívajú BCAA (aminokyseliny s rozvetveným reťazcom) aby znížili poškodenie a bolestivosť svalov po tréningu. Podľa prehľadu z roku 2017 niektoré štúdie preukázali, že suplementácia BCAA môže byť úspešná pri znižovaní poškodenia svalov vyvolaného cvičením. Výsledky sa javia ako najúčinnejšie, keď je poškodenie svalov mierne až stredne ťažké a doplnok sa užíva pred cvičením.

Izoleucín pomáha znižovať únavu a zvyšovať výkon

Mnoho ľudí hľadá nové spôsoby, ako znížiť únavu po cvičení. Štúdia odhaľuje, ako požitie BCAA ľudskými subjektmi počas štandardizovaného cyklu ergometra viedlo k zníženiu hodnotenia vnímanej námahy a duševnej únavy. Zdá sa, že BCAA obmedzujú absorpciu tryptofánu mozgom a zároveň znižujú syntézu 5-hydroxytryptamínu (5-HT) v mozgu, čo je ďalší faktor, o ktorom sa predpokladá, že spôsobuje únavu. Táto štúdia tiež ukazuje, ako môžu BCAA pomôcť zvýšiť fyzickú aj duševnú výkonnosť.

Izoleucín ako doplnok výživy a potravina

Izoleucín môžete získať zo svojej stravy konzumáciou zdravých potravín alebo vo forme doplnkov.

Zdrojmi potravín, ktoré obsahujú izoleucín sú vajcia, mliečne výrobky (tvaroh), spirulina, morčacie a jahňacie mäso, kuracie a hovädzie mäso od zvierat chovaných na pastvinách, morské plody (vrátane tuniaka, tresky a tresky jednoškvrnnej), žerucha, mangold, šošovica, čierne fazule, fazuľa pinto, slnečnicové a sezamové semienka.

Aké potraviny obsahujú leucín, izoleucín a valín? Tieto aminokyseliny s rozvetveným reťazcom sa nachádzajú v potravinách, ako sú:
srvátkový proteín, hovädzie mäso, kuracie mäso a divo ulovené ryby, ekologické vajcia od sliepok z výbehu, fazuľa lima, cícer, šošovica, hnedá ryža, mandle, para a kešu orechy, tekvicové semiačky.

Ako doplnok sa môže izoleucín užívať samostatne, ale odporúča sa užívať ho spolu s ďalšími BCAA, L-leucínom a L-valínom. Častým odporúčaním je hľadať výrobky, ktoré majú pomer leucín: izoleucín: valín v pomere 2: 1: 1.

Bezpečnosť a vedľajšie účinky izoleucínu

Medzi možné vedľajšie účinky doplnku BCAA patria nevoľnosť, zvracanie, hnačky, nadúvanie žalúdka, únava a strata koordinácie. Aminokyseliny s rozvetveným reťazcom môžu zriedkavo viesť k vysokému krvnému tlaku, bolestiam hlavy alebo bieleniu pokožky.

Používanie jediného doplnku aminokyselín môže spôsobiť negatívnu dusíkovú rovnováhu v tele, čo môže znížiť, ako dobre pracuje váš metabolizmus, a spôsobiť vyššiu prácu obličiek. U detí môže doplnenie jednej aminokyseliny viesť k problémom s rastom. Spravidla sa nikomu neodporúča užívať vysoké dávky jednotlivých aminokyselín po dlhšiu dobu.

Tehotné alebo dojčiace ženy by nemali užívať L-izoleucín.

Neschopnosť štiepiť izoleucín a ďalšie BCAA je spojená so zdedeným stavom nazývaným choroba moču alebo MSUD, ktorý spôsobuje zmenu farby moču a sladkú vôňu podobnú javorovému sirupu. MSUD môže byť mierny alebo môže prichádzať a odchádzať, ale aj v najmiernejšej forme môže opakované obdobie fyzického stresu spôsobiť mentálne postihnutie a vysokú hladinu leucínových aminokyselín. Závažné prípady MSUD môžu spôsobiť poškodenie mozgu v dôsledku období fyzického stresu, vrátane horúčky, infekcie alebo dlhodobého nejedenia. Niekto s MSUD by nemal dopĺňať BCAA.

Pred doplnením tejto esenciálnej aminokyseliny sa poraďte so svojím lekárom. Najmä ak máte zdravotné ťažkosti alebo v súčasnosti užívate lieky.

zdroj: draxe.com

Iné Aminokyseliny

Leucín

Leucín je obľúbený medzi kulturistami aj profesionálnymi športovcami pre svoju neuveriteľnú schopnosť naštartovať svalovú hmotu a zlepšiť športový výkon.

L-karnitín

Karnitín je typ aminokyseliny, ktorý prospieva úrovni energie a z tohto dôvodu mnohí užívajú karnitín ako doplnok na chudnutie.

Treonín

Medzi výhody treonínu patrí jeho schopnosť podporovať zdravie tráviaceho traktu, posilňovať imunitný systém, zlepšovať svalovú silu, znižovať svalové kŕče, zmierňovať úzkosť a mierne depresie a urýchliť hojenie rán.

Histidín

Ako stavebný blok bielkovín a predchodca dôležitých biochemických produktov sa histidín podieľa na ochrane a liečbe pokožky, znižovaní zápalov a oxidačného stresu a únavy.

Asparágová kyselina

Kyselina asparágová podporuje funkciu nervového systému, zvyšuje produkciu a uvoľňovanie hormónov a pomáha zvýšiť mužskú plodnosť.

Valín

Valín dodáva do svalov glukózu, čo pomáha predchádzať poškodeniu svalov pri intenzívnom cvičení - to znamená, že sa môžete vrátiť späť do posilňovne rýchlejšie bez obáv z bolesti svalov po tréningu.

Metionín

Metionín je aminokyselina, ktorá v tele produkuje niekoľko dôležitých molekúl. Tieto molekuly sú nevyhnutné pre správne fungovanie buniek.

Glutamín

Glutamín je jeden z troch najlepších odporúčaných doplnkov na liečbu netesného čreva a / alebo budovanie štíhleho tela.